Igår kom Storytel med en rökare till rapport. Även om mycket av utfallet för Q1 2020 redan var känt då bolaget tidigare gått ut med ökning i antal abonnenter, blev det ändå en spännande rapport att läsa. Särskilt om bolagets framtidsutsikter. Om man sammanfattar det första kvartalet för i år kan man konstatera att:
- Streamingintäkterna ökade med 45% till 429 (296) MSEK
- Antal abonnenter ökade med 38% till 1 154 000 (834 300) i snitt
- Försäljningen ökade med 33% till 513 (385) MSEK
- Förlust per aktie minskade till -0,64 (-1,60) SEK
Eftersom Storytel ännu inte tjänar några pengar kommer bolaget att behöva ta in nytt kapital, vilket man gjorde i februari. Tajmingmässigt var det i rättan tid då Coronakrisen slog till några veckor senare. Totalt tog man in 948 MSEK till en tekningskursen som fastställdes till 159 SEK. Med tanke på att man 2019 brände -312 MSEK för året, men man i år nog landar runt -120-150 MSEK (givet burn-raten för Q1), kommer ovan belopp att räcka fram till 2023 förhoppningsvis. Nu är 2020 ett litet mellanår där man inte går in i så många nya länder, medan man 2021-23 kommer att ha gått in i 20+ länder. Med det sagt kan det komma att krävas ytterligare en nyemission.
Om man bryter ned intäkterna mellan streamingintäkter för Norden, streamingintäkter utanför Norden och Print publishing, ser man utvecklingen per kvartal i år och varje kvartal under 2019 i bilden nedan:
Innan jag kommenterar siffrorna närmare har bolaget valt att från och med Q1 2020 balansera sina kostnader för internt utvecklade immateriella rättigheter. Man har gått över till aktiveringsmodellen istället för kostnadsföringsmodellen, vilket innebär att man numera lägger dessa kostnader i balansräkningen och skriver av dessa först när rättigheterna tas i bruk.
Det är för att mer likna vad andra streamingbolag gör och effekten blir så klart att täckningsgraden ökar kraftigt. I rapporten har Storytel valt att ta med kolumnen Q1 2020 Comparable Actual för att visa hur siffrorna skulle ha sett ut om de inte ändrat redovisningsmetod.
Sett till den nordiska marknaden är den fortfarande en positiv bidragsgivare till täckningsresultatet och
täckningsgraden har de senaste fem kvartalen ökat från 29,2% till 32,4%. Samtidigt har antalet abonnenter ökat från 645 500 till 785 000 stycken. Dock så har den genomsnittliga intäkten per abonnent (ARPU) inte fortsatt öka kvartal efter kvartal som under 2019, utan minskade lite till 148 SEK/månad. Förklaringen är att man har sett en ökning av familjeabonnemangen och att det har varit en svag utveckling på den norska kronan.
Utvecklingen i Norden är kanske inte lika intressant längre då den marknaden är mer mättad och lönsam sedan länge. Däremot är det intressant att se hur det går på bolagets övriga marknader. Att Storytel ännu inte är lönsamt tycker jag varit lite negativt eftersom man har haft en sådan hög "burn rate" varje kvartal. Glädjande är att se att täckningsbidraget nu ökar kraftigt och inte längre är lika negativt. Numera är ger den ett negativt bidrag på -26,3% jämfört med för ett år sedan då det var -116,6%. Visserligen spelar den ändrade redovisningsprincipen in, men minskningen visar på att bolagets affärsmodell håller. På fler och fler marknader kommer man att lyckas att uppnå lönsamhet.
Slutligen, Print Publishing visar också på en ökning av täckningsbidraget och i detta affärsområde hamnar försäljning av fysiska böcker och digitala böcker i andra försäljningskanaler än Storytel.
Nästa kvartal
För nästa kvartal, och det som är klart intressantast i rapporten, guidar Storytel följande:
- Streamingintäkterna ökar med +43% till 458 MSEK
- Antal abonnenter ökar med 41% till 1 250 000 i snitt
Man lyfter även fram i rapporten det som presenterades på kapitalmarknadsdagen den 14 januari 2020 och att man har som målsättning att kunna leverera en CAGR på 40% för antalet abonnenter och en CAGR på 35% för streamingintäkterna. Det skulle indikera att man 2023 kommer att ha mer än 4 miljoner abonnenter och nästan 5 miljarder SEK i streamingintäkter.
Min slutsats
Själv använder jag bolagets tjänst och tycker den är perfekt när man är ute och motionerar eller åker kommunalt. Vad gäller rapporten, gillar jag som sagt den och tycker att detta kvartal visar på att bolaget verkar vara på rätt väg att nå en break-even nivå på täckningsbidraget från marknader utanför Norden snabbare än vad som gavs sken av i Q4-rapporten.
Just att man sätter tillväxt framför lönsamhet har skapat en viss osäkerhet då man hela tiden är beroende av nyemissioner. Själv var jag lite rädd att Storytel skulle gå samma väg till mötes som Spotify, det vill säga aldrig lyckas tjäna pengar. Men detta kvartal och vad man flaggar för framåt visar att bolaget är på rätt väg mot det mål som de pratade om på kapitalmarknadsdagen i början av året. Själv äger jag också aktier i bolaget och det ska bli spännande att följa med på denna resa.
Finns Storytel i din aktieportfölj eller använder du dig av tjänsten? Kommentera gärna i inlägget.