Avanza

Underrubriker

måndag 1 november 2021

Portföljernas utveckling under oktober 2021



 

Idag, nu på måndag är det dags för en ny månad och det innebär månadsavstämning av portföljerna. Du läste rätt, det är numera två portföljer då jag under förra månaden skaffat en aktieportfölj för företaget. 

Privata portföljen

Oktober började riktigt trist och varje dag visade på röda siffror, men så runt 11 oktober vände det hela och min privata aktieportfölj stängde på 22,45%, vilket är en ökning med 5,51%. I relation till hela Stockholmsbörsen inklusive utdelningar (OMXSGI) är det något bättre, då OMXSGI stängde på 5,14%. 

Om man jämför med september har det skett lite förändringar bland mina fonder då jag jobbat en hel del med den framtida portföljallokeringen. Bland annat har Core holdings infogats i Stojko Invest Fund, Stojko Invest FAAMG och Stojko Invest Tech har slagits ihop till Stojko Invest US Tech. Sedan har tre nya fonder skapats, Stojko Invest Fastighet, Stojko Invest Small Cap och Stojko Invest Krypto.

I den uppdaterade Stojko Invest Fund har det skett en del förändringar. Bolagen Admicom, Beijer Ref, Byggpartner, Chemmotech, Europris, Instalco, Lime Technologies, LVMH, Note, Plejd och Veteranpoolen har sålts av. Hexagon, Indutrade och Vitrolife har flyttas över till Stojko Invest Investmentbolag. Vidare så har Addtech och Freetrailer köpts in. Från Core holdings har Evolution, Fortnox och Sinch lyfts in. Cibus Real Estate och SBB B har fått flytta över till den nya fonden Stojko Invest Fastighet. 

Vid utgången av oktober finns numera i Stojko Invest Fund Addlife, Addtech, Evolution, Freetrailer, Fortnox, Hexatronic, Integrum, Lifco, Mips, Nibe, Sinch, Swedencare, Tomra Systems, Vitec, Xano industri och Zaptec.

Stojko Invest US Tech, som är en sammanslagning av Stojko Invest FAAMG och Stojko Invest Tech består av Shopify, Microsoft, Google, Nvidia, Adobe, Salesforce och Sea. Här har jag sålt av Amazon, Apple och Facebook, vilket gjorde att det inte blev meningsfullt att ha en FAAMG-fond. I den gamla fonden Stojko Invest Tech har jag sålt av Adyen, Paypal och Square. 

För att separera fastighetsfokuset, har fonden Stojko Invest Fastighet skapats. I den har innehaven i Cibus Real Estate och SBB B lyfts in och under perioden har fonden kompletterats med Balder, Sagax B och Wallenstam samt fonden PLUS Fastighet Sverige Index. På sikt är tanken att PLUS Fastighet kommer att väga tyngst och de övriga är för att övervikta de bolag som jag tror kommer att ha en extra fin avkastning. 

Stojko Invest Investmentbolag består sedan tidigare av Investor, Latour, Lundbergsföretagen och Svolder. Den enda aktien (för bevakning) i Linc har sålts av. Under månaden har fonden utökas med några av övriga investmentbolags "stjärnor", nämligen Vitrolife (låg tidigare i Stojko Invest Fund), Indutrade och Hexagon. Vid utgången av oktober består alltså fonden av Investor, Latour, Lundbergsföretagen, Svolder, Vitrolife, Indutrade och Hexagon.

Lite exponering mot krypto har jag också skaffat mig genom att bilda fonden Stojko Invest Krypto, som består av de, i SEK, listade kryptocertifikaten som finns på Avanza. Följande värdepapper finns i denna fond; Bitcoin Zero SEK, Ehtereum Zero SEK, Valour Solana SEK, Valour Cardano SEK och Valour Polkadot SEK.

Slutligen har jag bildat fonden Stojko Invest Small Cap, som består av de nio småbolagsfonder som i min genomgång av småbolagsfonder tidigare i oktober placerade sig i toppen oavsett tidsperioder. De fonder som har köpts in är AMF Aktie Småbolag, Danske Invest Sverige Småbolag, Humle Småbolagsfond, Enter Småbolagsfond, Odin Small Cap, Spiltan Småbolagsfond, Spiltan Aktiefond Småland, Evli Sverige Småbolag och Cliens Småbolag. 

Företagsportföljen


Under oktober månad öppnade jag en kapitalförsäkring på Avanza för att placera överlikviditeten i mitt aktiebolaget. Tänket kring val av innehav är det som gav upphov till det som jag beskriver i inlägget om portföljallokering. 

Skillnaden är att jag inte har med några amerikanska innehav eller har någon exponering mot krypto. I företagets kapitalförsäkring vill ha skapa en aktieportfölj som jag kan känna mig väldigt trygg med och kan sova gott om natten. 

Basen i portföljen är småbolagsfonder och investmentbolag. Till det har jag lagt till en fastighetsfond och tre enskilda innehav som jag tror extra mycket på och som jag hoppas har många år av tillväxt kvar. 

Vid utgången av oktober fanns följande värdepapper i företagsportföljen:


I och med att jag skapade denna portfölj runt 10-11 oktober, fick jag en bra start då Stockholmsbörsen därefter vände upp. Det som förstörde festen lite var nedgången i Sinch och Evolution mot slutet av oktober, men totalt så ökade företagsportföljen med 8,32% under oktober. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar