Avanza

Underrubriker

söndag 8 augusti 2021

Kambis stora smocka i veckan

Kambi kom verkligen med en överraskning i torsdags eftermiddag. Allt var frid och fröjd fram till strax efter klockan 13, då aktien plötsligt börsstoppades. Spekulationerna gick vilda på twitter, alltifrån att Kambi var på fallrepet till att någon lagt ett bud på bolaget. Eftersom Kambi var ett av mina kärninnehav var det ju extra intressant om det skulle ha varit ett uppköp. 

Nog gick mina tankar om att ett sådant skulle kanske innebära ett bud på en bra bit över 500 kronor aktien. Analytikter har ju som bekant riktkurser på 600-700 kronor för aktien. Samtidigt skulle det också ta igen kursnedgången efter Q2-rapporten. Trots en bra rapport låg jag back cirka 16% mot mitt GAV. 

Visserligen har jag alltid haft en lite osäkerhet till investeringen i Kambi, men med tanke på att de tillhandahåller en sportbok till operatörer kändes det hyfsat tryggt. Just att investera i bolag som tillhandahåller hackor och spadar har ofta varit väldigt lönsamt, samt dessa bolag är ej beroende av vilken operatör/leverantör som lyckas bäst men sin verksamhet.

Att man skulle tappa Draftkings i slutet av september var ju känt sedan länge efter det att de köpte SBTech, som har en egen sportbok. Visst har det legat lite som en våt filt över aktien, men nu är ju Kambis sportbok ansedd av många som den bästa och det kändes mer som en möjlighet att Draftkings skulle komma att delvis fortsätta med Kambi ändå. Kanske inte så troligt, men ändå en möjlighet, då SBTechs sportbok anses inte hålla samma höga standard.

Börstoppet hann vara i cirka 20 minuter innan nyheten kom att Kambis största amerikanska kund Penn National Gaming förvärvar sportbokskonkurrenten Score Media and Gaming för 2 miljarder dollar. 

Vilken smocka! 

Nu har Score Media and Gaming ingen egen sportbok idagsläget, utan använder sig av mjukvara från Bet.Works. Men Penn National väljer ändå att skapa en ny vertikal och på så sätt öka sin marginal genom att inte behöva betala Kambi för att tillhandahålla en sportbok på sikt. 

Även om Kambi skrev avtal med Penn National under 2019 och deras långa avtal sträcker sig 5 år, kommer Penn National fortsatt vara kund hos Kambi fram till slutet av 2023. Enligt Kambis VD Kristian Nylén kommer Kambi inte att förlora några intäkter på Penn Nationals förvärv då man har ett avtal ett antal år till. 

Jag är dock inte så säker. Varför skulle Penn National fortsätta lägga ut samma mängd affärer på Kambi nu när man köpt en konkurrent? Jag tror istället att man sakta men säkert kommer att fasa ut Kambi och in förvärvet samtidigt som man bygger en ny sportbok inhouse. Så visst kommer detta nog få en påverkan på intäkterna. 

När väl handeln upptogs en timme senare, rasade aktien med cirka 30%, precis samma sak som hände när Draftkings i december 2019 annonserade att man gått samman med SBTech och på sätt får sin egen sportbok. 

Nu är det den andra stora amerikanska kunden som gör samma sak mot Kambi och även om Kambis sportbok är den bästa, är den inte tillräckligt bra för att hindra kunderna att istället välja att investera i en egen sportbok. Kanske är det kunderna som driver på denna utvecklingen, där de konkurrerande sportböckerna inte är lika bra som Kambis, men fullt tillräckligt bra för att man som kund inte ska bry sig nämnvärt. Det kanske inte är som så att man avstår från att vara kund hos exempelvis Draftkings eller Penn National bara för att deras sportböcker inte tillhandahålls av Kambi. 

Om det är fallet, vilket Draftkings och Penns agerande verka påvisa plus det faktum att man hellre behåller marginalen inhouse, så har Kambi tappat sin vallgrav och försprång anser jag. Mycket av anledningen till att jag valde att investera i Kambi, var just att det var ett hackor och spadarbolag, men även för deras USA-satsning där man hade de stora operatörerna som kunder. Nu när det inte längre är fallet, så valde jag helt enkelt att sälja av hela mitt innehav i Kambi. 

Totalt blev den en förlust på 41% och även om innehavet var cirka 4,4% av portföljen (beräknat som investerat belopp i förhållande till totalt portföljvärde) var förlusten kännbar pengamässigt. Ända trösten är att jag inte hade mer än 5% av portföljen i detta innehav. 

Nedan är en bild från mina köp och nu sälj i Kambi från mars i år när jag gjorde mina första köp i aktien. Jag kom helt enkelt fel in i bolaget och hade felaktigt trott att Draftkings agerande var en engångsgrej. Men det visade sig att så var inte fallet. 





1 kommentar:

  1. Ja, och jag gjorde tvärtom: Köpte dippen. Får se vad som kan komma ut av det. Köpte till kursen 247:-, och kan tänka mig att köpa mer och den backar ytterligare i kommande vecka. Har bara knappt 2% av portföljen i Kambi ändå, så jag gamblar lite :-)

    Lite spännande fortsättning i alla fall...tycker jag.

    Mvh Louise

    SvaraRadera