Avanza

Underrubriker

måndag 2 augusti 2021

Årets mål nåddes i juli



I juli nådde jag målet med portföljen för året. Ni som följer mig vet att jag har som mål att portföljen ska öka med minst 15% per år. I den takten fördubblas nämligen pengarna på cirka 5 år. I och med att juli blev en stark månad för mina innehav, främst Sinch och Evolution, men även för mina egna fonder, slutade månaden upp 5,19%. YTD per sista juli landade på 16, 62%. 

Nu har jag snart hållit på med aktier aktivt i nästan 4 år. Att jämföra mot andra alternativ och inte snöa in sig på alltför kort tid tycker jag är mer intressant. Med tanke på att min portfölj innehåller en hel del svenska bolag, men även amerikanska techbolag är nog en jämförelse mot svenska börsen (OMXSPI) och SP 500 mest intressant.



Ser man på utvecklingen i år ligger jag efter både den svenska börsen och SP 500. Att gapet upp till den svenska börsen är så stort i år beror mycket på att industri och bank gått väldigt starkt i år. Bank finns till exempel inte alls i min portfölj och industri kom in först i maj. Fokus likt tidigare år är och har varit tech, vilket intet gått lika starkt i år som exempelvis förra året. Mycket av försprånget mot svenska börsen och SP 500 ska tillskrivas Sinch men även Evolution. 

Ett bolag som kom med en väldigt bra rapport i Q2 var Kindred och här passade jag på att ta en ordentlig stek i bolaget. Så pass stor att den numera är mitt största innehav (14% av portföljen). Anskaffningskursen hamnade på 141,79 kronor, vilket ger ett P/E-tal på strax över 9. Kindreds vinst på rullande 12 månader är 15,20 kronor (över 20% vinstmarginal) med en tillväxt på mellan 10-20% (beroende på tidsspann). Fritt kassaflöde ligger på 17,30 kronor (25% marginal) och växer cirka 30% per år i snitt. 

Historiskt P/E-tal ligger på minst 13 och över och en uppvärdering till dess historiska nivå skulle idag innebära kurser på nästan 200 kronor. Det är även där man finner riktkurser från flertalet analytiker. Mitt mål är minst 50 kronor upp per aktie innan jag funderar på att sälja av (givet att inget oförutsett händer som ändrar caset). Som grädde på moset ger bolaget även en utdelning motsvarande en direktavkastning på cirka 2,7%. 

Som ni förstår är Kindred ett av mina core holdings numera och de övriga fem är oförändrade jämfört med förra månaden. Dessa är Sinch, Evolution, SBB B, Kambi och Fortnox.

I fonden Stojko Invest Fund har det inte sålts av något utan istället har det varit en del påfyllningar efter goda Q2-rapporter. Fler aktier har köpts i Byggpartner, Europris, Hexagon, Lifco och Swedencare. Nya innehav i fonden är Beijer Ref, Vitec och Vitrolife, som kom med fina rapporter. Vid månadens slut fanns Addlife, Assa Abloy, Beijer Ref, Byggpartner, Cibus Nordic Real Estate, Europris, flatexDegiro, Hexagon, Hexatronic, Lifco, Nibe, Shop Apotheke, Tomra, Swedencare, Vitec, Vitrolife och Zaptec i fonden. 

Fonden Stojko Invest Tech har det endast varit påfyllningar i Nvidia, Pinterest och Shopify. Shopify kom i vanlig ordning med en kanonrapport och det gjorde även Pinterest, bortsett från en minskning i antalet användare i USA och att man guidar för ett Q3 där man växer omsättningen med cirka 40% det dubbla och mer i de två tidigare kvartalen. 

Matematikern på Twitter har skrivit en väldigt bra tweet om hur han ser på bolaget och dess framtid, som jag håller med om. För er som vill läsa det finner ni det här: Matematikern om Pinterest.  I fonden finns likt föregående månad Adobe, Nvidia, Paypal, Pinterest, Salesforce, Sea, Shopify, Spotify och Square (som kom med rapport igår kväll och även meddelande att de köper Australiens motsvarighet till Klarna, Affirm, för 29 BUSD).

Även Stojko Invest FAAMG är oförändrad förutom påfyllning i Apple, Facebook, Google (Alphabet) och Microsoft. 

Likså är det inga nya förändringar i den sista fonden, Stojko Invest Investmentbolag, utan den innehåller Investor, Linc, Lundbergsföretagen och Prosus. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar