Avanza

Underrubriker

måndag 11 mars 2019

CGI lägger ett kontantbud på Acando



Idag när jag loggade in för att kolla aktieportföljen blev jag lite fundersam över den större ökningen sedan i fredags. Jag blev snart varse att det var ett av mina större innehav, Acando, som drog upp värdet på portföljen.

Anledningen är att CGI Nordic, som ägs av den brittiska IT- och företagskonsultfirman CGI, nu på morgonen lagt ett kontantbud värt 41,45 kronor per aktie på Acando. Kontantbudet motsvarar en 44 procentig premie räknat på fredagens stängningskurs på 28,75 kronor per aktie. Budet inkluderar den kommande utdelningen på 1,45 kronor per aktie, som troligen inte kommer att betalas.

Läs själva pressreleasen här: Styrelsens uttalande angående CGI Nordics bud

Acceptfristen för budet är mellan 18 mars till 15 april och är villkorat att CGI Nordic får in mer än 90 procent av aktierna.

Acandos styrelse rekommenderar enhälligt budet och ägarna Svedulf Fastighets, Bjursund Invest och Svolder med sammanlagt 22,3% av aktierna och 29,96% av rösterna har avtalat med CGI Nordic om att sälja sina aktier.

Hur ska man göra om man sitter med Acandoaktier i sin aktieportfölj?


I mitt fall utgör Acando cirka 3,5% av min aktieportfölj och är det IT-konsultbolag som jag haft som favorit i sektorn efter HiQ. Även Knowit tycker jag är ett fint bolag, men deras direktavkastning är för låg för mig som utdelningsinvesterare.

Räknat på mitt GAV för Acando, motsvarar budet nästan 7 års kommande utdelningar om Acando inte skulle höja sin utdelning. Sedan kan man alltid funderar på om det kan komma ett höjt bud eller inte, men med en premie på nästan 50% känns dagens bud väl tilltaget.

Så med tanke på vad premien motsvarar i form av kommande års utdelningar har jag valt att sälja av hela mitt innehav. Jag tror också att pengarna kan arbeta bättre någon annanstans.

Hur gör ni med era aktier om ni har några i Acando? Kommentera gärna i bloggen.

4 kommentarer:

  1. Jag resonerade som du och sålde hela innehavet i Acando idag. Var en fin start på börsveckan. Har inte tidigare varit med i sådana här "budrallyn", det var kul :) Nu gäller det att hitta nya innehav att investera i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är det svåra. Kommer HiQ ned mot låga 50 kronor känns det som ett bra bolag att gå in i.

      Radera
  2. Första gången för mig med, var nära att jag fick mr. Green
    fast man sålde ju så klart två dagar innan, men trägen vinner.

    Och för och svara på dig fråga så sålde jag också, inte ofta
    man plussar 40 procent över en natt så där, drygt 5% av innehavet.

    Nu får jag hoppas på ProAct inom IT-sektorn, köpte
    KnowIt i vinterdippen och plussade drygt 15% innan
    jag blev rädd och sålde vid 171.

    Dåligt beslut just nu vad det verkar men
    det känns kanske som om det går lite för
    bra inom IT nu, inväntar ev. dipp
    och hoppas på att Knowit/Dustin eller
    min enda spelare nu ProAct faller tillbaka
    lite innan jag köper mer.

    Hade HiQ också vid 51 men tyckte den blev så
    dyr vid 58 så jag sålde, visar hur oberäknelig
    marknaden är ibland.

    Grattis till vinsten också så klart :)

    Hoppas att det kommer tuffa på bra
    för oss allihopa, trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till fin vinst i Acando och till fina köp i Knowit och HiQ. Hoppas själv att HiQ dippar ned mot låga 50 kronor igen så jag kan ta in den i portföljen.

      Radera