Avanza

Underrubriker

lördag 5 mars 2022

Uppföljning av portföljerna februari 2022

 

Förra uppföljningsinlägget började jag med att äntligen är januari över i hopp om att februari skulle bli en bättre månad. Men även om februari äntligen är över, fortsatte portföljerna sin resa nedåt även under  månaden. Inte har det blivit mer positivt i början av mars heller med tanke på vad som sker i Ukraina. Jag hoppas verkligen att Putin tar sitt förnuft till fånga och inte eskalerar detta till en situation som innebär ett fullskaligt krig i Europa. 

Jag tänkte skriva mer om det som sker. Men medierna är redan fulla av det, så bloggen kommer fortsättningsvis, likt tidigare, enbart fokusera på aktier och investeringar. Under februari fortsatte marknaden att straffa bolag med höga värderingar och på ett sätt tycker jag det är bra, då värderingarna i många fall dragit iväg på tok för mycket. Förhoppningsvis kommer vi att röra oss mot en mer sund syn på värdering, där de riktiga snabbväxarna belönas med P/E-tal runt 30-40, medan många bolag som växer fint får P/E-tal runt 20-30. P/E-tal 10-20 reserveras för normalväxande bolag framöver.

Det kommer att svida rejält i portföljen, men på sikt tror jag att det är behövligt. Själv har jag under februari allokerat om bland innehaven och fyllt på i de bolag som jag tror på på lång sikt. De bolag som jag anser vara av hög kvalitet, likt Nibe, Fortnox och våra investmentbolag.

Den privata portföljen gick den ytterligare -5,23% och är YTD -11,38%. För företagsportföljen var nedgången i februari -7,26% och YTD -21,03%. Jämfört med OMXSGI, som minskade -6,66% under februari och är ned -16,5% YTD har jag presterad klart bättre privata portföljen än med företagsportföljen. Skillnaden beror på att i den privata portföljen har jag suttit med en stor andel kassa, runt 45%. Beslutet av att fylla på företagsportföljen med högt värderade kvalitetsbolag i slutet av december fortsatte alltså att straffa sig under månaden. En läxa att ta med sig i livet helt enkelt. 

Båda portföljerna är uppdaterade per 5 mars på sidan "Portföljerna". Den uppmärksamme noterar att det har kommit till en ny fond, som jag har döpt till Stojko Invest Dividend, men mer om det i nästa månadsuppföljning. 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Trist med företagsportföljen, men eftersom du är långsiktig så kommer det nog sluta bra ändå.

    Ska bli kul att läsa om din nya fond.

    Ska vi länka till varandra på våra blogglistor?

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera