Avanza

Underrubriker

måndag 14 september 2020

Höstens heta tech IPOs

 

Det är sällan jag brukar intressera mig för IPO:er (bolag som ska börsintroduceras). Anledningen är att det ofta brukar bli hysteriskt kring värderingarna och höstens kommande tech-IPOs är inte några undantag. Men ibland intresserar man sig för ett bolag i takt med att man börjar läsa och analysera bolaget. Om bolaget inte är noterat, brukar jag sätta upp det på en bevakningslista. Om det blir aktuellt med en IPO, vet jag vilka bolag jag tyckt varit intressanta och då är det lätt att gå tillbaka och se om caset fortfarande känns intressant. 

Intressanta IPOs i veckan

Nu i veckan är det tre bolag från listan som kommer att börsnoteras. Det är Snowflake 16/9 (SNOW), Unity Software 18/9 (U) och JFrog 16/9 (Frog). Nedan tar jag upp väldigt kort om vad bolagen gör och för de som vill veta mer, rekommenderar jag att man åtminstone läser igenom presentationen för bolag, men även läser på ytterligare. 




Snowflake tillhandahåller datalagring och analystjänster av data, så kallad "data warehousing-as-a-service", DWaaS. Företag som lagrar sin data i deras data warehouse, kan utföra väldigt snabba dataanalyser genom att använda cloudbaserad hårdvara och mjukvara. Just snabbheten i analyserna är deras grej och första gången jag hördes talas om bolaget var från en presentation av Shopify. 

Bolag är en verklig snabbväxare och växte 121% YoY mellan Q2 förra året och Q2 detta år med en dollar-based net revenue retention rate på 158% för det senaste kvartalet. Även tidigare fem kvartal har samtliga legat högre! Första halvåret omsätter man 265 miljoner doller, en ökning på 174% jämfört med samma period året innan. Den potentiala marknaden är värd 137 miljarder dollar, 81 för cloudplattformen och 56 för dataanalys. 

Både Warren Buffet och Salesforce har kommunicerat att de kommer att ta en stek i denna IPO (250 miljoner dollar var), vilket har gjort att man nu ökat teckningskursen från 75-85 USD till 100-110 USD. Dock ligger värdering på 40x nästa tolvmånaders försäljning, vilket är lite näsblodkänsla, och totalt uppgår värderingen till cirka 30 miljarder dollar. 

Presentation av Snowflake.


Unity Software tillhandahåller en 3D-plattform för att utveckla spel men även för att användas inom andra vertikaler. Bland annat använder Skanska deras mjukvara. Bolagets främsta konkurrent är Tencentägda Epic Games, som för närvarande är indragna i en tvist med Apple. 

I dagsläget är marknaden värd 29 miljarder dollar och växande. Unity omsatte första halvåret 351 miljoner doller, en ökning på 39% jämfört med samma period året innan. Av omsättningen kom 36% från Create Solutions (SaaS-modell) och 67% av omsättningen kom från Operate Solutions (Rev share+usage based modell). Bolagets dollar-based net revenue retention rate uppgick till 133% för det senaste året.

Totalt ligger värderingen på cirka 11 miljarder dollar. 

Presentation av Unity Software.


JFrog
tillhandahåller en plattform och mjukvara för utvecklare, (DevOps), som vill kunna uppdatera programvara kontinuerligt till skillnad mot tidigare när man lanserade nya releaser. Totalt har man 5 800 kunder och många av dessa är på Fortune500-listan. 

Det första halvåret omsätter man 69,3 miljoner doller och bolaget växte 50% YoY mellan H1 förra året och H1 detta år. För det senaste kvartalet uppnådde man en dollar-based net revenue retention rate på 139%. I dagsläget är marknaden värd 22 miljarder dollar och växande.

Totalt ligger värderingen på cirka 3,3 miljarder dollar. 

Presentation av JFrog.

På bevakningslistan finns även GitLab (plattform för DevOps med fokus på en väldig mängd olika features) och AirBnB (plattform för förmedling av bostadsuthyrning). Sedan tycker jag även att Amwell inom telemedicin verkar intressant. Klart mindre än Teladoc, som är ett av mina innehav, men då jag tror att e-hälsa är en av trenderna för detta decennium är jag lite nyfiken på Amwell. 

Min plan

Med stor sannolikhet kommer Snowflake, Unity och JFrog att stiga kraftigt den första handelsdagen och det finns de som säger att man ska avvakta innan man investerar för att se hur bolagen utvecklas på börsen. Men jag kommer att ta en första kontrollpost och sedan fylla på allt eftersom bolagen fortsätter att utvecklas. 

Kommer du att teckna något i höstens tech-IPO:er?  


9 kommentarer:

  1. Själv är jag såpass gameldags så att jag anser att ett bolag måst gå att räkna hem på någorlunda konservativa antaganden. Så bolagen ovan hoppar jag gladeligen över allihop. Jag äger för övrigt ingenting av FANGT heller idag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hur köper man Snowflake? Och när ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon börjar aktien att handlas i USA, så hittills har jag bara sett att Avanza har lagt upp tickern för handel. Men jag tror att även Nordnet kommer att erbjuda handel i aktien.

      Radera
  3. värderingen i snowflake var ansträngd redan innan de höjde teckningskursen, nu är det bara absurt. ser inte så många andra alternativ än att småköpa in sig över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med , sjuk börs just nu, men buffet kör långsiktigt i dom ,så det kommer bli rally tror jag. Låt oss hänga på marknaden en sväng och kliva av innan recessionen :)

      Radera
    2. Snowflake kommer att vara volatil över tid, så jag tror att en strategi där man småköper vid nedställ är att rekommendera.

      Radera
  4. Haha skön start på Snowflake.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera