Avanza

Underrubriker

fredag 5 oktober 2018

Storytel går på knock

Källa: Mynewsdesk
Idag släppte Storytel ett meddelande att de överträffar intäktsprognosen för tredje kvartalet 2018. Nedan följer en aktieanalys av bolaget.

Totalt hade bolaget 720 900 betalande abonnenter i genomsnitt i det kvartalet, vilket är 100 000 fler än andra kvartalet 2018. Vilken tillväxt!

Med hjälp av en högre ARPU (average revenue per user) och valutor som gått i rätt riktning, överträffar bolaget sin tidigare intäktsprognos. Numera är man ungefär lika stora i Sverige som utomlands på intäktssidan, vilket är ett av bolagets mål i år.

Under året har bolaget expanderat till nya marknader som Island, Förenade Arabemiraten, Turkiet, Mexico, Italien (nytt kontor) och Thailand (nytt kontor). Man har även ordnat med en ny finansiering dels genom en riktad emission på 500 miljoner kronor, där teckningskursen var 115 kronor, och dels genom att omförhandla lånet med Swedbank. Det gör att bolaget kan fortsätta sin expansion och växa ytterligare.

Vidare så har EU beslutat att varje medlemsstat kan själva besluta att sänka bokmomsen från 25% till 6%. Om det görs kommer det nog att driva tillväxten ytterligare. Men den stora nyheten i dagens meddelande tycker jag ändå är att Storytel kommer att lansera ett familjeabonnemang innan året är slut. Äntligen säger jag och det blir spännande att se hur det erbjudandet blir. Hittills har jag inte skaffat mig något abonnemang, eftersom jag saknat just ett familjeabonnemang.

(Jag äger själv aktier i bolaget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar