Avanza

Underrubriker

söndag 16 september 2018

Söndagstankar - sluta jobba eller inte?

Snart är söndagen slut och det är dags för ny vecka. Idag blev det att fixa med saker som man skjutit på för det finns andra saker som är roligare, läs ut och spela golf. Man måste ju passa på nu innan säsongen tar slut. Försöka att sänka sig ytterligare några steg.

Idag limmande jag fast plattorna till grillbänken, så nu är det bara fogning kvar. Vi hade ett gammalt skrivbord från IKEA, som storleksmässigt passade perfekt som grill- och avlastningsbänk. Klinkern var kvar från en tidigare hallrenovering, så nu kom dessa även till användning. Lite ny målarfärg och gummitassar så blev det hela bra. Kul att kunna använda det man redan har. Men när man ser bilden inser man att verandan behöver oljas, planket målas och murgrönan renas bort. Som husägare finns de alltid något att göra.

När jag ändå var igång i trädgården, klippte jag gräsmattan (har så liten, så behöver bara använda trimmern), klippte ned plommonträdet som var vildvuxet och klippte bort vildskott på rosbuskarna. Under tiden hade jag ett fläsklägg puttrandes på spisen och en tvätt i tvättmaskin. Efter en snabb lunch, blev det dammning och städning av övervåning plus ytterligare in tvätt i tvättmaskin.

Nu skriver jag inte detta för att visa på hur duktig jag är utan under tiden jag höll på med detta funderade jag på om det är så här livet skulle se ut om jag slutade jobba nu? När man nått eknomisk frihet. Byter man då bara inte ett jobb mot ett annat? Skillnaden är att det du byter till ger dig inga pengar. Blir aktieutdelningar då endast dina sidoinkomster tills pensionen kommer?

Tanken är att kunna gå i pension tidigare för att bli fri från måsten samt att kunna styra sin egen tid. Frågan är då vad ska man fylla sin nyvunna tid med? Hur lägger man upp en dag om man inte jobbar längre? Man vill ju inte bara bli sittandes. Vilka rutiner skulle man skaffa sig? Många frågor och funderingar, men hur tänker ni kring dessa frågor? Kommentera gärna på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar