Avanza

Underrubriker

torsdag 2 december 2021

Portföljernas utveckling under november 2021



 

Ytterligare en månad har gått och som inneburit lite av en berg- och dalbana för den privata portföljen. Föregående månad påminner lite om det vi upplevde i september. Månaden innehöll ett all-time high för både den privata portföljen som för företagsportföljen.  

Denna gång var det Sinch och Evolution som förstörde festen för mig. Sinch kom med en rapport som visade på högre kostnader än vad analytiker räknat med, vilket gjorde att aktien slaktades och handlas numera strax under 120 kronor. I Evolutions fall släpptes en rapport från anonym konkurrent till spelmyndigheten i New Jersey om att det går att spela Evolutions spel på marknader som är under amerikanska sanktioner, varpå den aktien rasade till under 1000-lappen. 

Själv tror jag att de glada dagarna från april förra året, när tillväxtaktier var i ropet, börjar att närma sig sitt slut. Med minskade stödköp från centralbanker och stigande inflation kommer detta att leda till att centralbanker tvingas höja räntan snabbare än vad de guidat för. Att då sitta med en portfölj av tillväxtaktier med höga värderingsmultiplar känns inte lika lockande. Därför har jag under slutet november allokerat om i portföljerna, från tillväxtaktier till mer kassa. Vid månadens slut var det strax över 50% i kassan.

Under november, minskade den privata portföljen med 6,2 procentenheter till 16,25% YTD. Dock så har jag tagit ut kapital från den, för att täcka levnadskostnaderna för 2022 och 2023. Om jag lägger tillbaka dessa, skulle portföljen istället ha ökat med 0,68%, så jag ändå är rätt så nöjd. 

Jag kommer inte i detalj att redovisa varje innehav i mina fonder som tidigare, då detta tog för mycket tid. Istället kommer jag från och med 2022 att återigen att ha en uppdaterad portfölj på bloggen, som jag uppdaterar månadsvis, så om man är intresserad, får man titta där. 

Om man ser på företagsportföljen, fick den en väldigt bra start under oktober och gick upp strax över 8%. Men under november, fick den en mindre nedgång i och med att både Sinch och Evolution fanns med i företagets portfölj. Totalt slutade månaden ned 0,35% och YTD för företagsportföljen är 7,94%. Även i denna portfölj har jag börjat att bygga mer kassa och vid slutet av månaden var det cirka 30% kassa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar