Avanza

Underrubriker

tisdag 13 juli 2021

Halvårsavstämning i portföljen

Första halvåret har gått redan och vi är snart halvvägs in i juli. Rapportsäsongen för Q2:orna drar igång nu och därför är det dags för halvårsavstämning av portföljen. Upplägget som jag presenterade i samband med maj månads avstämning har jag fortsatt med. 

Bland kärninnehaven har ytterligare ett tillkommit, nämligen SBB B. Ilija Batljan är en person som man antingen gillar eller är starkt skeptiskt till. Själv gillar jag honom, samtidigt som jag förundras över det bygge som han har åstadkommit under kort tid (läs 5 år). Just samhällsfastigheter och bostäder tror jag är rätt områden att satsa på och istället för att köpa en fastighet kan jag lika gärna investera i ett fastighetsbolag. Då tror jag att SBB B är en klar kandidat, men även bolag som Balder, K-Fastigheter och Wallenstam. Särskilt K-Fastigheter har dragit iväg för mycket för att vara intressant värderingsmässigt. I övrigt är de andra kärninnehaven Evolution, Sinch, Kambi och Fortnox oförändrade jämfört med månaden innan.

I fonden Stojko Invest Fund har det skett en del minskningar. Borta är Arla Plast, Avanza, Fabasoft, Nolato, Stillfront, SCA B, Stora Enso R och Swedish Match. Istället har det satsat mer i Cibus Nordic Real Estate, Hexatronic och Lifco. Nya innehav i fonden är Assa Abloy, Byggpartner, Hexagon och Swedencare. Vid månadens slut bestod fond av Addlife, Assa Abloy, Byggpartner, Cibus Nordic Real Estate, Europris, flatexDegiro, Hexagon, Hexatronic, Lifco, Nibe, Shop Apotheke, Tomra, Swedencare och Zaptec 

Fonden Stojko Invest Tech har inte haft några förändringar och består likt föregående månad av Adobe, Nvidia, Paypal, Pinterest, Salesforce, Sea, Shopify, Spotify och Square.

Även i fonden Stojko Invest FAAMG är det oförändrat likt förra månaden med innehaven Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (Alphabet).

I den sista fonden Stojko Invest Investmentbolag har Prosus tillkommit som nytt bolag. Övriga bolag är Investor, Linc (1 aktie efter IPOn) och Lundbergsföretagen.

Generellt var juni en rätt så trist månad för hela portföljen. Totalt sett stängde portföljen 0,28% för juni. Men för halvåret är portföljen upp 10,86%, klart efter Stockholmsbörsen som gick upp strax över 18,5%. Men mitt mål är 15% per år minst och sett från det så ligger jag bra till och det är det som räknas för mig.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul med en uppdatering. Jag ligger också lite efter index men det är svårt att vara missnöjd med en uppgång på 16%.

    Ser att vi inte länkar till varandra i bloggfeeden. Ska vi fixa det?

    www.pappa-betalar.se

    SvaraRadera
  2. var sista juni väldigt nära 30% på hela portföljen. Men är ödmjuk och inser att det inte är en långsiktigt hållbar nivå på utvecklingen, men efter att ha haft relativt dålig utveckling i portföljen första åren som investerare (2017-2018) så är det skönt att man börjar hitta lite rätt...
    Nu drygt 33% så är det snart dags att dra ner på risken i portföljen, vilket främst är lån som ligger över 10% på delar av portföljen, mitt mål är snarare att ha 5%.
    Även om en större nedgång kanske inte ses i närtid så på lite längre sikt så är det ju inte orimligt att se en nedgång på 10%, även om jag tror på en stark börs närmsta åren så vet jag av erfarenhet att jag är lite dålig på att hantera nedgång med för mycket belåning. (Coronakrisen senast kunde jag haft mycket bättre avkastning - trots att den inte vart dålig)

    SvaraRadera