Avanza

Underrubriker

måndag 13 juli 2020

Note lever upp till förväntningarna i Q2




Idag kom Note med sin kvartalsrapport för det andra kvartalet 2020 och jag var lite nervös för hur den skulle mottas. Aktien har ju gått väldigt starkt den senaste tiden, upp över 40% på en månad. Med tanke på att ledningen redan flaggat för en omsättning på 500 miljoner och en organisk tillväxt på över 10%, varpå aktien ändå fortsatt upp, fanns det helt klart fallhöjd på rapportdagen. Men Note kom med en kvartalsrapport, som inte bara nådde upp till förväntningarna utan överlag var klart positiv. Kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2020 kan sammanfattas med:

  • Försäljningen ökade 14% till 500 (437) miljoner kronor
  • Rörelseresultatet ökade 36% till 42 (31) miljoner kronor
  • Rörelsemarginalen stärktes med 1,3 procentenheter till 8,3% (7,0%)
  • Resultat efter finansnetto ökade till 42 (29) miljoner kronor
  • Resultatet efter skatt ökade med 44% till 34 (23) miljoner kronor, motsvarande 1,20 (0,84) kronor/aktie
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till 64 (-24) miljoner kronor, motsvarande 2,26 (-0,85) kronor/aktie

Förutom att det andra kvartalet visade på starka siffror rakt igenom, var inte Note opåverkade av covid-19. Den engelska fabriken i Windsor fick stänga ned i slutet av mars och kunde i maj öppnas upp gradvis. Nu ska den vara i full gång, men nedstängningen påverkade Notes försäljning negativt med 20 miljoner kronor. 

Men i och med att den organiska tillväxten var hög (14%), blev den totala effekten endast 3 miljoner kronor i kvartalet. Detta drivet av den starka tillväxten i Sverige, Finland och Västeuropa som ökade med 18%, men även Estland bidrog och som visade på ännu starkare tillväxt, nämligen 23%. Rensat för effekten av England, hade den organiska tillväxten varit 19%. 




Om man ser till beroendet av kunder, utgör de 15 omsättningsmässigt största kunderna 49% (45%) av koncernens försäljning, men ingen enskild kund (koncern) utgör mer än cirka 7% av den totala försäljningen. Koncernens orderstock, som utgörs av en kombination av fasta order och kundprognoser, var vid halvårsskiftet cirka 20% över föregående års nivå, vilket ger stöd åt en fortsatt positiv försäljningsutveckling och en möjlighet att nå målet om en försäljning på 2 miljarder för 2020. 

Under kvartalet meddelande också Note att de vunnit sin största affär hittills. I kvartalet fick den en order från en av sina större industrikunder med ett ordervärde på minst 100 miljoner kronor. Själva produktionen kommer att börja rullas ut under Q3 i år och framåt. Deras kund Waystream valde också att förlägga sin produktion till Notes fabrik i Lund istället för att tillverka i Kina. Under Q3 i år kommer man producera mindre serier enligt det nya avtalet för att sedan starta serieproduktion under det fjärde kvartalet. 

Mina tankar


Note finns i min aktieportfölj och jag missade att plocka upp den när den var nere på runt 25 kronor utan fångade upp aktien strax under 40 kronor. Jag har alltid gillat bolaget, men tidigare har det varit ett allt för konjunkturkänsligt bolag, vilket inte passar mig. Men de senaste åren har det skett en förändring och bolaget förefaller vara mer konjunkturokänsligt. Jag tror att det är deras breda kundbas, lite som Nolato, som gör att det är alltid är några branscher som går bra och som driver den totala försäljningen framåt. 

Från början var köpet mer tänkt som en kortare spekulation då jag tyckte att den borde testa tidigare höjder innan covid-19 under Q2. Att den sedan skulle gå så har mycket hade jag inte räknat med. Men med tanke på att bolaget har tagit några riktigt stora orders, med serieproduktion under kommande halvår och att VD uttalar sig positivt, gör att jag nog kommer att vara kvar ett tag till på resan. 

Just Q3 blir nog svår att prognosticera med tanke på att den innehåller semesterperioden. För att nå målet om 2 miljarder kronor 2020, behöver bolaget växa försäljningen i snitt med 11%. Om man antar en ökad försäljning på 11% i Q3, hamnar man på cirka 481 miljoner kronor i försäljning. Jag räknar med att försäljningen för Q3 kommer att ligga på cirka 480-500 miljoner kronor, eftersom trots semestertider tror jag att Note kommer med sitt starka momentum och orderstock att kunna prestera en försäljning på mellan 11-14% upp jämfört med samma kvartal året innan.  Det skulle fortsätta den fina trenden i försäljningen som bolaget haft sedan 2014, vilket visas i bilden nedan från dagens presentation:




Med deras starka kassaflöde och balansräkning skulle det heller inte förvåna mig om de även gör ett förvärv under det andra halvåret 2020. På konferenssamtalet de hade idag i samband med presentationen av rapporten var en av punkterna denna:

"NOTE financially well-equipped to take advantage of growth opportunities likely to arise in current turbulent market situation"

Det tolkar jag som att man tittar på förvärvsmöjligheter. 

Marknaden gillade också rapporten och dess tongångar. Aktien stängde på 64,50 kronor, upp över 7,%, vilket ger bolaget ett P/E-tal på rullande 12 månader på runt 17-18. Det är klart högre än vad det tidigare varit, men jag tycker att det är motiverat med tanke på bolagets kvalitéer. 

Vinst per aktie per rullande 12 månader är idag 3,74 kronor. Men om vi antar en vinst på 4,30 kronor (upp 15%) för helåret och ett P/E-tal på 17,5 hamnar vi på en riktkurs om 75 kronor. Skulle aktien nå dit innan årskiftet, får jag ta mig en ny funderare på bolaget. 

Finns Note i din aktieportfölj?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar