Avanza

Underrubriker

torsdag 8 november 2018

Tankade mer Latour i gårdagens dipp


Latour är ett investmentbolag som jag verkligen gillar, men det handlas ofta till en premievärdering. Därför blir det få tillfällen att fylla på det innehavet och varje gång jag går in i min aktieportfölj stör jag mig lite på att innehavet är så litet. Igår kom både Danske bank och DNB med sänkta rekommendationer på bolaget och nya lägre riktkurser för aktien.

Själv bryr jag mig inte om analytikers riktkurser då jag ofta tycker de har fel, men det öppnar upp möjligheter att köpa in sig på lägre nivåer i denna volatila marknad. Substansvärdet på Latour var igår 106 kronor och jag har som regel att inte köpa över ett investmentbolags substansvärde. Anledningen är varför betala mer än vad substansen är värd. Aktien låg runt 106,70-106,80, ned över 5,5%, så jag la en köporder på 400 aktier till kursen 106 kronor.

Det tog ett tag innan den gick igenom, så nu ökade innehavet i Latour från 1,21% till 2,01% av aktieportföljen, vilket känns bra. Med facit i hand då aktien stängde under 105 kronor, skulle jag kanske ha lagt köporders enligt följande:

100 st på 106,00 kr
150 st på 105,50 kr
150 st på 105,00 kr

Men det är lätt att vara efterklok när man har facit på hand. Dock är det nog en strategi som jag ska tillämpa vid nästa tillfälle. Har ni passat på och handlat några Latouraktier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar