Avanza

Underrubriker

fredag 1 april 2022

Uppföljning av portföljerna mars 2022


Årets första kvartal är äntligen över. Det har varit en väldigt stökig resa för portföljen under det tre första månader, som en berg- och dalbana. Dock har mars lett till att nästan hela fallet under februari återhämtades. 

Den privata portföljen gick upp 4,24% och YTD är den numera -7,14%. Även företagsportföljen återhämtade sig under mars och gick upp 7,07% och är YTD ned -13,96%. Jämfört med OMXSGI som ökade 4,91% under mars och YTD ned -13,77%, har den privata portföljen har verkligen överträffat Stockholmsbörsen.  För företagsportföljen har den katastrofala felbedömningen i tajmning i slutet av december återhämtat sig bra. Numera är företagsportföljens utfall i nivå med OMXSGI, vilket jag får vara nöjd med, även om storleken på nedgången är väl irriterande. 

Under månaden har jag använt en stor del av kassan för att fylla på i många bolag som fallit kraftigt. Så har även skett i företagsportföljen, men inte i lika stor skala på grund av mindre kassa. Helt klart är det, likt Buffett, ett värde med att ha kassa att kunna utnyttja i tider med hög volatilitet. 

Tills för några dagar innan månaden stängde var kassa nere på 20%, vilket är mer än en halvering mot utgången av februari. Men med tanke på den snabba uppgången under mars, har jag valt att ta hem vinster i främst utdelningsportföljen. Uppgången motsvarade i flertalet aktier flera års utdelningar. Istället vill jag sitta med mer kassa inför Q1-rapporterna som kommer nu med början i april. Jag tror fortsatt på en skakig börs med bra tillfällen att fortsätta köpa på sig aktier i kvalitetsbolag. Så därför uppgår kassan vid ingången av april till 30%.

Privata portföljen firar 4,5 år

Numera har det gått exakt 4,5 år sedan jag på allvar börjat förvalta mitt kapital. Ibland undrar jag om det inte hade varit enklare att endast köpt ett antal investmentbolag samt en billig småbolagsfond för 4,5 år sedan och låtit dessa vara, istället för att aktivt hålla på och förvalta portföljen.

Totalt har min privata portfölj under den här tiden ökat med 237,84%, vilket jag är klart nöjd med. Jämför jag med de tre investmentbolag (Investor B, Latour och Svolder B) som jag håller högst samt AMF Aktiefond Småbolag är det endast Latour som presterat bättre. Den genomsnittliga uppgången för en portfölj med de fyra innehaven hade under de 4,5 åren varit 179, 80%, vilket jag i alla fall lyckats slå. Så långt har det varit värt att aktivt förvalta portföljen.




Om man sedan adderar ytterligare bolag som funnits länge på börsen och som brukar klassas som kvalitetsbolag (som Lifco, Nibe, Tomra, Balder, Axfood, SCA A och Avanza) är det endast Axfood som jag lyckats slå. Totalt sett har den genomsnittliga uppgången varit 347,73% för dessa sju bolag. Andra fina industribolag som är att anses vara kvalitetsbolag är Troax och Bufab.

Adderar vi sedan på tech- och tillväxtbolag som Sinch, Evolution, Hexatronic och Fortnox ligger jag klart i lä (även om dessa finns eller har funnits in min privata portfölj). Den genomsnittliga uppgången för dessa ligger på hela 825,10%! Till denna grupp kan man säkert lägga till bolag som Vitec, Mips och Swedencare. 

Poängen är att det går att slå börsen hyfsat enkelt om man aktivt förvaltar sin portfölj. Men för att få riktigt bra resultat måste man våga hålla kvar och fylla på i bolag med hög tillväxt och hög avkastning på investerat kapital. Sedan är tajming extremt viktig. Det gäller att inte köpa in sig eller fylla på när värderingen är för hög sett till vad bolaget presterar. 

Detta kan låta självklart, men eftersom samtliga bolag finns eller har funnits i min portfölj och jag inte har samma avkastning är det svårare i verkligheten att lyckas. Själv behöver jag bli bättre på att våga sitta på kassa och invänta tillfällena. Bli mer som Buffett. FOMO (fear of missing out) ska inte vara en guide utan tänka mer som en smålänning. Köp när det är billigt annars låt bli!

Det skulle vara intressant att höra från er läsare som anser att man alltid ska vara fullinvesterad, vad ni har för avkastning under samma period samt typ av innehav som finns i era portföljer. 

Båda mina portföljer är nu uppdaterade per ingången av 1 april på sidan "Portföljerna" för den som är intresserad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar