Avanza

Underrubriker

söndag 21 februari 2021

Recension: Pengars psykologi

Den var länge sedan som jag läste en bok i pappersformat. Numera är det ljudböcker som gäller, främst för att det är så enkelt att läsa vad man än gör eller beffiner sig. Oftast blir det när jag är ute och går att jag passar på att lyssna på en bok av intresse. Just boken "Pengars Psykologi" har jag sett figurerar hos andra profiler på Finanstwitter och själv har jag tänkt att den ska jag se till att lyssna på vid tillfälle.

Nu hörde Ludvig av sig och fråga om jag hade lust att läsa den svenska översättningen då det är han som gjort det. Boken Pengars psykologi är skriven av Morgan Housel och som en liten kul passus trodde författaren att boken knappt skulle sälja i någon större utsträckning. Man tryckte därför endast upp en upplaga på 5 000 exemplar, men hittills har boken sålts i över 250 000 exemplar. I Sverige har den getts ut på Sterner förlag översatt av Ludvig Rosenstam Åhman. Ludvig har för övrigt skrivit boken "101 tankar om aktier", som jag kan rekommendera. Om man är nyfiken på den boken kan man läsa inlägget Bokrecension: 101 tankar om akier för att bilda sig en uppfattning.

Pengars psykologi bygger på en artikel av Morgan Housel från 2018 där han övergripande skrivit om 20 olika brister, tankefel och orsaker till dåligt beteende när det handlar om hanteringen av pengar. I boken går författaren djupare in i ämnet, men fortfarande är uppbyggnaden av boken 20 kortare kapitel.

Ämnet pengar i kombination med psykologi är något som verkligen intresserar mig. Egentligen är det rätt enkelt att bli rik/oberoende. Tricket är att man månadssparar ett visst belopp till en viss avkastning i ett visst antal år. Ränta på räntaeffekten gör att totalt sparat belopp växer mer och mer exponentiellt ju längre tiden går. Men varför blir då inte alla rika eller oberoende som håller på med pengar?

Anledningen är som författaren skriver i inledningen till boken att:

"Förmågan att hantera dina pengar inte handlar så mycket om vad du kan eller känner till. Det handlar om hur du beter dig. Och beteende är svårt att lära ut - även till riktigt smarta personer."

Det är detta som jag skulle säga är kärnan till varför vissa lyckas medans den stora massan inte gör det. Senaste exemplet är väl att alla helt plötsligt investerade i Game Stop oaktat hur högt den steg, att detta var en grupp på ett forum som medvetet drev upp aktiekursen för att klämma åt hedgefonder och att aktien som sådan mer eller mindre var konkursfärdig (nu raljerar jag lite kring just den sista biten).

Fokus på snabba cash gjorde att beteendet om önskan att göra ett klipp tog överhanden, vilket för många småsparare lett till stora förluster och kanske att man känner att aktier är något som man aldrig vill hålla på med.

Boken är klart läsvärt och Ludvig har gjort ett mycket bra jobb med översättning då den är lättläst. Att det just är många mindre kapitel gör att man kan läsa ett och sedan tas sig tid att fundera kring det beteendet och om det är något som man kan känna igen sig i. Det är några punkter som författaren tar upp och som jag tycker är lite intressanta. Det är främst hans tankar kring

Sparande

Du behöver ingen specifik anledning till att börja spara! Ofta gör man något utifrån ett mål, men just att börja spara behöver man egentligen inte ett mål eller en anledning till. Det är bara att börja och genom att göra det skapar man sig ett skydd mot att våra liv inte är förutsägbara. Livet tenderar till att överraska en vid sämsta möjliga tidpunkt nämligen.

Överoptimistiskt risktagande

Det är lätt att vara överoptimistisk när det gäller risktagande. Ett klassikt exempel är rysk roulette. Oddsen är på din sida, men nedsidan är ändå inte värd att ta. Ett annat exempel är att fastighetspriser och aktier stiger nästan hela tiden. Dock innebär det att det finns tillfällen när de inte gör de utan faller hejdlöst. Om sådana händelser inträffar och det riskerar att du blir ruinerad är det heller inget du kan bortse ifrån.

"Faran här är att det som är rationellt en stor del av tiden skymmer oddsen för att ruineras en liten del av tiden. Resultatet är att vi systematiskt underskattar risker."

Tidshorisontens effekt

När man hanterar pengar är det viktigt att verkligen ha kontroll på sin egen tidshorisont i sparandet. Anledningen stavas kortsikt mot långsiktig tidshorisont och dessa två stilar är varandras motsatser men agerar på samma spelplan. Om man sparar långsiktigt är det därför viktigt att inte låta sig påverkas av handlingar och beteenden hos de som spelar det kortsiktiga spelet. Om man inte har klart för sig vilket spel man spelar kommer man påverkas av beteenden, som leder till att man fattar beslut som står tvärtemot vad man egentligen vill uppnå. Själv kan jag känna att detta är min största utmaning, att lyckas stänga ute bruset och hålla fast vid sin plan/conviction. Det är därför som jag ofta brukar se tillbaka till tidigare fattade beslut och analysera hur utfallet skulle ha varit om jag inte gjort som jag gjorde. Fattade jag beslutet för att jag påverkats av det kortsiktiga bruset eller var det ett rationellt beslut givet min tidshorisont?

Vilka beteenden har du kring hantering av pengar? Kommentera gärna.