Avanza

Underrubriker

tisdag 7 juli 2020

Storytel är som en kvalitetsklocka






I förra veckan när jag skrev om att Storytel förvärvade ett isländskt förlag nämnde jag att Storytel skulle komma med preliminära siffror för streamingintäkter och antalet betalande abonnenter idag. Prognosen låg på 1 250 000 betalande abonnenter och 458 miljoner kronor i streamingintäkter. Man överträffade återigen prognosen, då antalet betalande abonnenter uppgick till 1 256 000 betalande abonnenter och streamingintäkterna uppgick till 459 miljoner kronor (+43%). Likt ett schweiziskt urverk är det en väldig precision på Storytels prognoser och det gör det lätt för oss investerare att räkna på och följa bolagets framtida utveckling. 

Dock hade marknaden räknat med ännu bättre siffror, drivet av att bolagets konkurrenter Bookbeat och Nextory tidigare rapporterat veckan innan. Bookbeat växte intäkterna med 82% och antalet betalande abonnenter nådde 300 000 betalande abonnenter. För Nextory växte intäkterna med 95%, men man redogör inte för antalet betalande abonnenter annat än att man växer kraftigt och att juni var en rekordmånad. 

Nu är dessa konkurrenter ej noterade, men den första ägs av Bonnier och den andra ägs av bland andra Industrifonden plus andra investerare inklusive grundaren. Eftersom konkurrenter är klart mindre är det inte konstigt att de växer med höga procenttal, men läser man deras årsredovisningar via allabolag.se eller hitta.se är det inte direkt några vinstmaskiner.

Själv tror jag mer på Storytel och det verkar även investerare också göra då de lyckas ta in nästan en miljard i februari jämfört med Nextorys 60 miljoner. Storytel har helt enkelt kommit mycket längre, men Bookbeat med Bonnier i ryggen är väl den av de två som jag ser som största konkurrenten. Helt enkelt tack vare Bonnierfamiljens kontakter inom förlagsvärlden. 

Men om man bryter ned Storytels siffror som kom idag ser man att den ökande trenden fortsätter kvartal efter kvartal. Jämför man sedan Q2-20 mot Q2-19 är det intressant att Corona inte verkar ha påverkat bolaget nämnvärt. På total basis växer ARPUn (genomsnittlig intäkt per användare) något till 122 kronor från 120 kronor. Just Norden är fortsatt stark och har en ARPU på 147 kronor jämfört med 138 kronor för ett år sedan. Även Övriga länder bidrar också, men där är priserna på dessa tjänster är klart lägre, och man ökar från 67 till 73 kronor. 

Dock är det intressant att notera att streamingintäkterna för Övriga länder ökade med 113% och antalet betalande abonnenter med 94%. Nu kommer cirka 20% av de totala streamingintäkterna från länder utanför Norden. 




Storytel kom senare under dagen med en till pressrelease där man berättade att bolaget kommer att lansera Storytelappen i Thailand under fjärde kvartalet i år och under 2021 kommer man att lansera i Indonesien. På så sätt öppnar man upp för att nå marknader med 70 respektive 267 miljoner invånare och stärker sin närvaro i Sydostasien. 

Marknaden väntade sig som sagt bättre siffror och aktien handlas ned över 4% idag. Men man ska inte glömma de mål som Storytel presenterade på sin kapitalmarknadsdag tidigare i januari i år. 




I år ska man uppnå 1,5 miljoner betalande abonnenter och man är nu endast 250 000 betalande abonnenter ifrån det målet. Jag har svårt att se att man inte kommer att nå det med tanke på att Q3 och Q4 är starkare kvartal är de tidigare två kvartalen. 

Vad gäller streamingintäkterna på 1,9-2,0 miljarder för i år har man nu uppnått cirka 46% av intäktsmålet efter de två första kvartalen att jämföra med 44% av målet föregående år. Jag tror att man kommer att uppnå det målet också. Vad gäller lansering på 1-3 marknader kommer man lansera i Thailand under Q4 så det lär man också uppnå. Övriga två mål får vi vänta på själva Q2-rapporten som kommer 11 augusti. 

I presentationen från kapitalmarknadsdagen i år tror bolaget att den globala ljudboksmarknaden kommer att växa med 15 % årligen från 40 till 200 miljarder kronor. Själv tror jag att Storytel kommer att växa snabbare än marknaden under samma tid vilket de bevisar kvartal efter kvartal. Så länge som de presterar enligt plan och uppsatta mål finns bolaget i aktieportföljen. 

Finns Storytel i din aktieportfölj?



torsdag 2 juli 2020

Storytel förvärvar i Norden





Igår släppte Storytel en pressrelease om att de förvärvar 70% av det isländska förlaget Forlagið. Förlaget grundades 2007 avJóhann Páll Valdimarsson, Egill Örn Jóhannsson och den kontrollerande majoritetsägaren Mál og menning. Nuvarande majoritetsägare, Mál og menning, kommer att kvarstå som en 30-procentig minoritetsägare och Forlagið kommer att vara en självständig enhet inom Storytel på den isländska marknaden. 

Inom Forlagið har man idag en årlig produktion på cirka 150 inhemska och översatta titlar, samt de stora populära isländska författarna Halldór Laxness, Arnaldur Indriðason, Guðrún Helgadóttir, Sjón och Steinunn Sigurðardóttir. 

Totalt omsatte förlaget förra året cirka 8 miljoner euro med en EBITDA på 460 KEUR. Nu har man inte gått ut med köpeskillingen men om man ser till tidigare gjorda förvärv närmast förra årets förvärv av Gummerus Kustannus OY, Finlands tredje största förlag, betalade man cirka 0,65 gånger Sales. 

Det förlaget omsatte 2018 cirka 7,6 miljoner EUR och om man applicerar samma multipel på förvärvet av Forlagið med en försäljning 2019 på cirka 8 miljoner EUR, får man köpeskilling på cirka 5,3 miljoner EUR. 

Svaret får vi när årsredovisningen kommer för Storytel 2020 nästa år, men Storytel skriver i sin pressrelease att köpeskillingen inte kommer att ha en väsentlig påverkan på Storytels finansiella ställning och erläggs kontant. 




onsdag 24 juni 2020

Evolution Gaming lägger bud på NetEnt



I sociala medier har det under lång tid varit en diskussion om att svenska NetEnts live casino börjar att komma ikapp Evolution Gamings (EVO) variant. De som håller EVO högst, håller självklart inte med. Men imorse kom så EVO ut med en pressrelease lagom till frukostkaffet att de lägger ett rekommenderat bud på hela NetEnt, där man bjuder 0,1306 aktier i EVO för varje aktie i NetEnt. 

Budet, som inte kommer att höjas, motsvarar en premie på cirka 43% mot NetEnts stängningskurs den 23 juni och värderar NetEnt till cirka 19,6 miljarder kronor. Man har hittills fått ett ja till budet från aktieägare som kontrollerar 29,5% av aktierna men 68,22% av rösterna. Även styrelsen och ledningen för NetEnt rekommenderar budet. Värdet på budet kommer att flukturera lite med tanke på att kursen i EVO rör på sig. För närvarande gillar inte marknaden budet och EVO är ned nästan 9%. Men frågan är om det inte är hedgefonder som "leker" med kursen för att tjäna några procent?

Syftet med budet är Evolution Gamings långsiktiga vision om att bli marknadsledande på den globala onlinespelmarknaden, inte minst i USA. Att valet föll på NetEnt är inte bara för att ta bort en konkurrent inom Live Casino, men primärt för att komma åt online slots, där NetEnt är starka och vars intäkter till cirka 90% kommer från online slots enligt deras senaste kvartalsrapport. Sedan har NetEnt också en etablerad position på den nordamerikanska marknaden, vilket också är viktigt. 




På konferenssamtalet tog en analytiker upp frågan om det var för NetEnts växande styrka inom Live Casino som EVO lade budet, varpå EVOs svarade klart "Nej". Till och med en hobbyanalytiker som jag har förstått att det knappast var därför som EVO lade budet. Syftet är helt klart den nu växande USA-marknaden där fler och fler delstater öppnar upp för onlinespel. Då gäller det att bygga en bred produktportfölj för att befästa en topposition gentemot konkurrenter.

Än så länge är det väldigt lite information som har släppts kring budet. Det som lades fram under konferenssamtalet är att man ser framför sig kostnadsbesparingar på cirka 30 MEUR, men av dessa har redan NetEnt flaggat för 150 MSEK i sin senaste kvartalsrapport. Helt klart kommer det att bli synergier och effektiviseringar på backend och backoffice, då man kan nyttja en gemensam plattform. Enligt den preliminära tidsplanen kommer ett offentligt uppköpserbjudande att publiceras 14 augusti 2020 och med en acceptansperiod mellan 17 augusti till 26 oktober. Affären beräknas slutföras 2 november i år. All information kommer att publiceras löpande på sajten: www.b2bonlinecasino.com i takt med att den offentliggörs.

Slutsats


Om man jämför bolagens senaste kvartalsrapporter är EVO lite mer än dubbelt så stora som NetEnt. I nedan sammanställning har jag räknat om EVOs siffror till SEK genom att ta en EUR/SEK-kurs på 10 för att göra det lite lättare för mig. 




Ser man till EBITDA är bolagen i princip jämbördiga, men det är sedan som EVOs storhet visar sig. Dock ska man komma ihåg att i NetEnts siffror för EBIT döljer sig extra kostnader för sammanslagning med Red Tiger och effektiviseringar, så rensat för dessa hammar EBIT-tillväxten YoY närmare 30%, men det är ändå långt ifrån EVOs tillväxt. Även vinsttillväxten har drabbats negativt om man jämför YoY mellan de båda första kvartalen. 

Det jag var lite orolig för initialt var att NetEnts business dels var en riktig lågmarginalbusiness samt att de hade en låg tillväxt i EBITDA. Nu är tillväxten YoY i EBIDTA på liknande nivå i NetEnt som i EVO, men Live Casino har en högre marginal jämfört med slots. Om man tar de senaste kvartalssiffrorna har EVO en EBITDA-marginal på 55,5% och EVO en på 44%. 

Sammanslaget, baserat på ovan siffror hamnar EBITDA-marginal, ej rensat för några synergier eller liknande, på lite över 50%, vilket är starka papper i min bok. Eftersom EVO har en långt mycket effektivare kostnadsstruktur tror jag att man kommer att lyfta över det mesta till deras system och sedan börja skala hårt varpå de låga EBIT och Vinst siffrorna som NetEnt visar är ett minne blott.

I konferenssamtalet ville man inte avslöja några tankar om organisation på en direkt fråga från en analytiker, men självklart har EVO räknat på detta och har en plan redo när väl de får kontroll på NetEnt. Allt annat vore konstigt. 

Man kan summera budet med att EVO köper slots för att komma in i USA tidigt genom att köpa ett bolag som precis gjort en turnaround till mycket lägre multiplar. Samtidigt får de tillgång till operatörer som NetEnt har på slots och som ännu inte valt EVO och man tar bort en konkurrent på Live Casinosidan.

Själv ökade jag mitt innehav i Evolution Gaming med 25% idag och nästa naturliga framtida steg för EVO är ett förvärv av ett sportsbettingbolag. Kanske Kambi står på tur? Eller ännu hellre ett amerikanskt sportsbettingbolag. 

Finns Evolution Gaming i din portfölj? Vad tycker du om budet, kommentera gärna inlägget.



tisdag 16 juni 2020

Ökad churn för Storytel enligt rapport från Mediavision




I början av juni kom Mediavision med en rapport över den nordiska SVOD (subscription video-on-demand) marknaden där man konstaterar att konkurrensen inom den marknaden ökar och Norden inte är något undantag. I Mediavisions senaste analys över den nordiska streamingmarknaden konstaterar man att cirka 900 000 nordiska hushåll funderar på att säga upp sitt abonnemang inom 12 månader, vilket kommer att driva upp churnen för de bolag som tillhandahåller dessa tjänster. 

Anledningen till att man väljer att säga upp sina abonnemang, särskilt om man har flera, är att det är svårt för leverantörerna att hålla en hög nivå i form av innehåll. Det är helt enkelt väldigt dyrt att producera bra material och då väljer många att hoppa av. 

Mediavision konstaterar dock att Netflix sticker ut, dels för det låga priset och dels för sitt innehåll. Sedan finns det risk för en generell covid 19-effekt, som kan komma att avta när väl vardagen återvänder. De leverantörer som erbjuder sport har normalt sett en lägre churn, men med tanke på att många evenemang har skjutits på framtiden, gör detta att anledningen till att vara kvar som kund minskar. 




Som en effekt av SVOD-rapporten har Mediavision också undersökt ljudboksmarknaden, och ser en del utmaningar där i den närmaste framtiden. Enligt rapporten planerar 25% av prenumeranterna (ålder 15-74 år) att säga upp sin prenumeration inom 12 månader. Ytterligare 20% är osäker på hur de kommer att göra. 



Anledningen till att man tecknar ett abonnemang på exempelvis Storytel är deras tillgång till en stor mängd titlar i olika kategorier. Detsamma gäller för Bookbeat och Nextory, som är de andra stora leverantörerna inom ljudboksmarknaden i Norden. Men i övrigt är det inte mycket som skiljer leverantörerna åt. Därför blir priset en viktig konkurrensfaktor. Slutsatsen från Mediavision är att leverantörerna behöver undvika ett priskrig och fundera på om de kan klumpa ihop fler tjänster till en.

Om man enkom tittar på den nordiska marknaden är det fyra spelare som dominerar, Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus. Klart störst är Storytel följt av Bookbeat. Storytel är det enda bolag som är noterat och även finns i min aktieportfölj. I Q1 2020 rapporterade man 785 800 betalande användare i Norden och guidar för 826 000 betalande användare i Q2-rapporten som kommer 11 augusti. 

Om Mediavision får rätt skulle de innebär att Storytel kommer att tappa cirka 200 000 betalande användare inom 12 månader i Norden, vilket jag inte håller för troligt. Hittills har man varje kvartalet ökat sin betalande användarbas och jag ser ingen anledningen till att man inte fortsätter den trenden. Själv tror jag att under 2020 kan vi snarare se en onormal ökning på grund av covid 19, som under andra halvåret återgår till den mer långsiktiga uppåtgående trenden.

Vad tror du, kommer 25% av användarna säga upp sitt Storytelabonnemang inom 12 månader? Kommentera gärna inlägget.


Änligen går Sinch in i Indien


Bild från Sinch pressrelease


En marknad som jag tyckt att Sinch borde titta närmare på och även etablera sig i är Indien, eftersom  det är världens näst största mobilmarknad med 1,3 miljarder människor. Så igår kom så beskedet att Sinch gör ett förvärv i Indien när de förvärvar Indiens tredje största mobiloperatör, ACL Mobile. Detta är Sinch fjärde förvärv för i år och det tredje sedan mars.

Det som är intressant med Indien är att det är en väldigt mobiltät marknad med 1,2 miljarder mobiler, cirka 50% smartphones, 9,8 GB mobilanvändning per användare och världens största Whatsappmarknad med 400 miljoner användare. Datan är siffror från McKinsey 2019, så skulle man göra om undersökningen idag, tror jag inte att vi ser lägre siffror. Det är därför jag väntat på att Sinch ska ta steget in i Indien. 




Av de förvärv som Sinch gör, förvärvar de utifrån två spår, "Technology and go-to-market" och "Scale and profitability". Det förstnämnda kännetecknas av kompletterande teknologi som passar bolagets strategi, har färdiga produkter i relevanta marknader och geografier, adderar högre bruttovinstmarginal och är framtida tillväxtkomponenter. 

Det andra spåret fokuserar på att skapa "sticky" kundrelationer, adderar nya operatörer på nya marknader, leder till synergier genom att slussa trafik via Sinchs plattform och där köp görs till lägre EV/EBITDA-multiplar än Sinchs egen. 

Både brasilianska Wavy, tyska SDI och indiska ACL är förvärv enligt spår två i Sinch förvärvsmodell, medan Chatlayer.io var ett förvärv enligt spår ett. 

Och tack vare att Sinch nu kan erbjuda främst amerikanska techbolag en plattform med kopplingar i form av operatörer både i Europa, Sydamerika och nu Indien, gör att Sinch blir en otroligt attraktiv spelare för globala företag. 

I presentationen till förvärvet, som hölls igår pratar man om en icke namngiven techjätte som finns som kund och som verkligen "uppskattar" Sinchs förvärv i Indien. Själv gissar jag lite på Facebook, då de nyligen investerat 10 miljarder USD i indiska Reliance Jio, som också är kund hos ACL Mobile. Men det är som sagt spekulation från min sida. Under presentationen nämndes bolag som Microsoft och Salesforce, vilka heller inte är småpotatisar direkt. Övriga mobiloperatörer som ACL har avtal med och som nämns i presentationen är:


Från Sinch presentation av ACL förvärvet


Men, om man tittar närmare på ACL Mobile, är det ett bolag som är en ledande operatör av cloud communication tjänster i Indien och Sydostasien. Deras plattformar möjliggör kommunikation med kunder via flertalet kanaler som SMS, voice, epost, IP meddelanden och Whatsapp. Man har mer än 500 kunder och med en tyngdpunkt mot Bank och Finans tack vare deras plattform Axiom. Just bank och finans är omgärdat av hårda lagar och regler, där Axiom lever upp till de stränga säkerhetskrav som finns för denna bransch. Man jobbar med kunder som HDFC Bank, ICICI Bank, Kotak och IndusInd Bank. 

Andra kunder är Amway, Flipkart, MakeMyTrip och OLX. Just Flipkart tycker jag är intressant då de är en av Indiens största e-commercesajter och där Walmart äger drygt 80% efter en investering på 16 miljarder USD för två år sedan. Walmart konkurrerar hårt med Amazon och nyligen ingick de ett partnerskap med Shopify, där Walmarts marknadsplats öppnas upp för Shopifys kunder att sälja. Även Microsoft och Tencent finns med på ägarlistan, så denna kund borde kunna öppna för väldigt spännande möjligheter i framtiden. 

ACL Mobile bildades år 2000 och har 288 anställda med huvudkontor i Delhi, totalt 5 kontor i Indien samt kontor i Dubai och Kuala Lumpur. De senaste 12 månaderna har man hanterat 47 miljarder meddelanden via sina plattformar och omsatte 4 959 miljoner rupies, med en bruttovinst på 1 091 miljoner rupies och en justerad EBITDA på 480 miljoner rupies. Omräknat till SEK till kursen 8,17 motsvarar det en omsättning på 607 miljoner, bruttovinst på 134 miljoner och en justerad EBIDTA på 59 miljoner. 

Det man ska komma ihåg med den indiska marknaden är att det är en lågmarginalmarknad, men kännetecknas av en hög aktivitet när det gäller att kommunicera med skickandet av meddelanden. Som siffrorna ovan skvallrar hade man en bruttovinst på 134 MSEK på 47 miljarder meddelanden, vilket blir 0,285 öre per meddelande. Ser man på rullande 12 månader utifrån Sinch Q1-rapport hade de en bruttovinst på 1 551,3 MSEK på 40 miljarder meddelanden, vilket ger 3,87 öre per meddelande. Dock så får man komma ihåg att i rapporterad siffra ingår högmarginalmarknader, så det är inte jämförbart rakt av, men ger en vink i alla fall av den indiska marknaden. 

Sinch betalar 5 350 miljoner rupies (655 MSEK) för ACL Mobile, vilket motsvarar en EV/EBITDA-multipel på 11,1x. Själva förvärvet finansieras av Sinch befintliga kassa och tillgängliga kreditfaciliteter. Förvärvet är uppdelat i två trancher, där Sinch initialt förvärvar 82% av de utestående aktierna i ACL Mobile och via en köpoption har rätten att förvärva de resterande 18%-en från 1 december 2020. Säljarna i sin tur har en motsvarande säljoption på de 18%-en om Sinch inte köper resten genom att säljarna då är fria att sälja till någon annan motpart. Själva förvärvet beräknas vara klart under Q3 i år och sedan kan integreringen påbörjas och man beräknar uppnå synergier på cirka 17 MSEK. 

Sinch har som mål att bolagets net debt/justerad EBITDA inte ska överstiga 2,5x, men i och med årets alla förvärv är man nu uppe på 3,2x. Man brukar säga att det går fort i hockey och ibland undrar jag om Sinch inte bäst kan beskrivas som ett framgångsrikt hockeylag. Igår kväll efter börsens stängning kom en pressrelease att Sinch gett några banker i uppdrag att sondera terrängen för en riktad nyemission om 700 MSEK till institutionella investerare. 

Idag innan börsens öppningen, kom ytterligare en pressrelease att den riktade nyemissionen på 700 miljoner nu genomförts till kursen 665 kronor per aktie till institutionella investerare. Totalt ges ytterligare 1 052 631 aktier ut, vilket motsvarar en utspädning på cirka 1,8%. Nu har man totalt 59 985 934 aktier och marknadsvärdet för Sinch uppgår till cirka 42,7 miljarder kronor. Intresset för nyemissionen var stor och den övertecknades kraftigt, vilket jag tror bidrog till att rabatten mot stängningskursen igår endast var 3,6%. 

Man kan tycka att risken nu ökar i bolaget då de gjort så många förvärv på kort tid. Men med tanke på att årets tre stora förvärv, Wavy, SDI och ACL, är enligt deras spår två, tror jag att det är lättare att få in dem i befintlig organisation. Det är färdiga produkter som kopplas på befintlig plattform och inte ny teknik som ska tas fram och integreras. 

Självklart ska man inte underskatta det arbete som ändå kommer att krävas och som kortsiktigt riskerar att leda till att Sinch tappar tempo. Lägg till deras höga värdering, så finns det klart risk för bakslag kursmässigt sätt. Skulle det ske, ser jag det som ypperliga tillfällen att addera fler aktier från detta spännande bolag. Sinch är det största innehavet i min portfölj och det känns som att vi nu börjar se frukterna av deras långa arbete med sin plattform och frågan är om vi inte ser Sinch nosa på 1 000 kronor per aktie inom 12 månader.

Vad tror du om Sinch?