Avanza

Underrubriker

torsdag 11 juni 2020

Avanza World Tech by TIN - ny fond





Idag lanserade Avanza en ny fond i samarbete med grabbarna på TIN Fonder, Carl Armfelt och Erik Sprinchorn. Sedan tidigare förvaltar duon framgångsrikt fonden TIN Ny Teknik, som inriktar sig mer på Norden. Tanken med samarbetet med Avanza är att Avanza skapar en matarfonden som i sin tur äger andelar i fonden TIN World Tech, som förvaltas aktivt av Carl Armfelt och Erik Sprinchorn. 

TIN World Tech kommer att investera i teknik, hälsa och hållbarhet. Fokus kommer att vara på mellanstora bolag med en lönsam tillväxt och starka kassaflöden. Som målsättning har man också att minst 50% av bolagen i portföljen ska ha produkter eller tjänster som gör världen bättre. Förvaltarna kommer ge större vikt vid bolag som ger ett lågt koldioxidavtryck och fokuserar på dematerialiserad tillväxt. 

Exempel på fokusområden är resurseffektivisering, elektrifiering, datasäkerhet, hälsa och digitalisering. Med tanke på att man kommer att fokusera på hållbarhet och premiera bolag med lågt Co2-avtryck kommer en del branscher att exkluderas som alkohol, olja och gas, bekämpningsmedel, handelsvapen, palmolja, kasino, termiskt kol, tobak, utvinning av oljesand, militärindustri samt kärnkraft. 




Denna globala fond kommer att söka bolag att investera i främst USA, Norden och Europa. Men man kommer även att investera i bolag i Australien och till viss del i Asien. Man kan summera det med att det blir en global techfond med inriktning på Western Markets med en viss del i Emerging Markets i sig.

Totalt kommer fonden att ha cirka 40-60 bolag, så det blir en viss koncentration jämfört med andra globala techfonder. Jag hoppas att de även hittar några intressanta bolag i Brasilien, som har en klart växande marknad av teknologibolag, men det återstår väl att se. Intressanta bolag där som jag tänker på är MercadoLibre, StoneCo, PagSeguro. Dock är det väl än lite si och så med lönsamheten.

Eftersom detta är förvaltarnas andra techfond undrar man ju vad som skiljer dem åt. Nedan bild från presentationen visar på skillnader och likheter mot deras första fond TIN Ny Teknik.



Fonden kommer att kunna köpas på Avanza och direkt från TIN Fonder, lite beroende på om man är kund hos Avanza eller ej. Är man kund hos Avanza och köper matarfonden Avanza World Tech by TIN är förvaltningsavgiften 1,34% och handlar man via TIN Fonder direkt är förvaltningsavgiften 1,50%.

Till det kommer en årlig avgift som fonden betalar till fondbolaget TIN Fonder. För vanliga sparare i Sverige är det andelsklass A som gäller och dessa betalar en årlig avgift på 1,65%. Den lägre årliga avgiften är för institutioner och dylikt. 

Fondbestämmelser TIN World Tech


Efter som Avanzas fond är en matarfond, som äger andelar i en annan fond blir det en så kallad fond-i-fond lösning. Nu har har jag ställt frågan till Avanza om jag som ägare av Avanza World Tech by TIN drabbas av dubbla förvaltningsavgifter (1,34% + 1,50%) eller har Avanza sett till att matarfonden inte betalar någon förvaltningsavgift. Än har jag inte fått något svar så jag återkommer med en uppdatering av inlägget. 

Uppdatering:

Efter svar från Niklas Anderson på Avanza är det förmånlig att köpa matarfonden Avanza World Tech by TIN, då den totala avgiften landar på 1,34%, varav 1,25% är förvaltningsavgift. 



Då fonden är helt nystartad finns det ännu inga bolag inköpta, så det blir spännande att se vilka bolag som fonden kommer att investera i. Med deras första fond tog det någon månad har jag för mig, så under sommaren kommer vi nog att få veta vilka bolag som ingår i TIN World Tech.

Källor:



Kommer du att investera i Avanza World Tech by TIN eller har du andra techfonder som du hellre investerar i? Kommentera gärna inlägget. 


tisdag 9 juni 2020

Höjd riktkurs för Sinch






I förra veckan kom rapporten att Sinch har utsetts till det mest innovativa bolaget i Nordamerika och som en av få Tier 1-leverantörer av företags-SMS globalt sett av ROCCO (se detta inlägg). Idag kom så Carnegie med en uppdaterad analys där man konstaterar att Sinch kan bli ett betydligt större bolag under de kommande åren. 

Det tycker jag inte är direkt konstigt med tanke på deras förvärv som de gjort i år och inte minst det senaste förvärvet, SAP Digital Interconnect, som är lite mer än hälften så stort som Sinch sett till antal  meddelanden. 

Det Carnegie tar fasta på i sin analys är att Sinch är på väg att bli en av ledarna inom molnbaserad kommunikation och bolaget ligger i framkant i den sektorn. Deras slutsats är att sektorn i sig kommer att växa i betydelse och ju större volymer som Sinch processar, desto bättre och fler relevanta angränsande tjänster kan de erbjuda. 



Som en effekt av detta höjer Carnegie också riktkursen för bolaget till 790 kronor, upp från 600 kronor, och köprekommendationen upprepas. Nu brukar jag inte bry mig så mycket om vad analytiker tycker och skriver, då de tenderar till att se på saker och ting kortsiktigt, men Carnegie har hittills varit rätt så duktiga när det gäller att komma med riktkurser för Sinch. Även Fredrik Skoglund på Länsförsäkringar har varit rätt på bollen i Sinch. 

Det som i Carnegies fall sticker ut lite är att det är en rejäl höjning av riktkursen och själv tror jag att vi ser 750 på rapportdagen för Q2:an den 17 juli. Samma dag som för övrigt Evolution Gaming kommer med sin Q2:a. Det blir en stressig dag minst sagt! 

Vad gäller Sinch tippar jag på 1000 kronor inom 2 år och kanske sedan en splitt på 5 för att få upp handeln i aktien. 


torsdag 4 juni 2020

Sinch rankat som den bästa leverantören i USA




Idag släpptes rapporterna "The Innovators Report 2020" och "A2P SMS Messaging Vendor Performance Report 2020" från konsultbolaget Roaming Consulting Company (ROCCO). I den utses Sinch som det mest innovativa företaget bland 50 utvärderade bolag och som den bästa leverantören av företags-SMS i Nordamerika. Vidare klassas Sinch också som en av fåtal Tier 1-leverantörer på global basis. 

ROCCO jobbar sedan 2012 med att förmedla oberoende och icke-sponsrad analys av nischområdena Roaming och Interconnect. Särskilt A2P SMS Messaging Vendor Benchmarking-rapporten används som beslutsstöd i frågor kring meddelandetjänster av mobiloperatörer och andra företag. På så sätt får man oberoende leverantörsjämförelser som spar tid för företag vid utvärdering och val av leverantör. Det är därför särskilt kul att Sinch anses vara nummer 1. 




I The Innovators Report identifieras de mest innovativa bolagen i branschen genom att mobiloperatörer frågas hur de uppfattar sina leverantörers innovationskraft. De kriterier som omfattas är inkrementella innovationer, genombrottsinnovationer och transformativa innovationer. Här nådde Sinch en totalpoäng på 88,4. I de två första kategorierna fick Sinch 89 poäng och i det sista kriteriet fick man 85 poäng. 

Totalt var det mer än 800 deltagare från mobiloperatörerna och enligt Jason Bryan (vd på ROCCO) lyckas Sinch "kombinera transformativ innovation med en uppmärksam lyhördhet för sina kunders behov".

Nu har inte rapporten A2P SMS Messaging Vendor Performance Report 2020 kommit ut annat än om man vill köpa den för en dyr peng, men i  rapporten har man gått igenom mer än 500 mobiloperatörer världen över. Dessa leverantörer har klassificerats i en av tre nivåer och bara de som når nivåerna 4 och 5 i samtliga kategorier utses till Tier 1-leverantörer. För 2019 innehöll top 5 Infobip, Nexmo, Sinch, Tata Communications och Tyntec och jag tippar på att förutom Sinch finns några av de andra bolagen med även i år.

I USA nådde Sinch ett totalresultat på 4,5 av 5, vilket var högst av samtliga leverantörer av företags-SMS samt betydligt högre än konkurrenterna. Totalt nådde man globalt sett ett resultat på 4,35 av 5 och särskilt högt nådde Sinch i pålitlighet (4,69), rykte (4,82), driftsäkerhet (4,59) och direktkopplingar (4,59).

Slutsats


Detta borde verkligen göra så att investare i USA får upp ögonen för bolaget. I kombination med att Sinch kommer att ingå i MSCI Global Standard Index från 29 juni hoppas jag leder till att amerikanska på allvar kommer att börja intressera sig för Sinch. Tidigare i veckan meddelades det också att Sinch numera kommer att ingå i Stoxx Europe 600 Index, vilket ytterligare borde göra att internationella investerare får upp ögonen för Sinch. Själv är Sinch mitt klart största innehav och jag tror att resan bara har börjat.

Som avslutning kommer här Sinchs vd Oscar Werners citat till rapporterna:

“It’s a fantastic achievement to be viewed as the top innovator, a Tier One provider, and leading A2P SMS Messaging Vendor in North America We will build upon the successes as we bring more value to the marketplace.”

Finns Sinch i din aktieportfölj?
 

tisdag 2 juni 2020

Shopify, bolaget som alltid är för dyrt?




Shopify är ett kanadensikt bolag som enklast kan beskrivas en komplett ehandelsplattform. Plattformen är en cloudbaserad SaaS-lösning där man enkelt skapar sin onlineaffär, kan välja att sälja på olika sätt, som webb, mobilt, via sociala medier, på online marknadsplatser, i fysiska butiker och pop-up affärer. Till detta kopplar man de olika betal- och leveransalternativ som man vill erbjuda. Det fina med just Shopify är att deras plattform är så väldigt anpassningsbar och flexibel, vilket gör det lätt för en användare att komma igång. 

De som har testat säger att det är mer som plug-n-play. Nu under coronakrisen signade Shopify bland annat Heinz och Lindt choklad och det tog endast 1 vecka innan deras respektive ehandelsiter var lanserade med alla dess olika kopplingar. En TTM (time to market) på 1 vecka är väldigt snabbt och det visar hur effektiv Shopifys lösning verkligen är. 

Första gången som jag hörde talas om detta bolag var från min sambo som hade köp aktier i det för några år sedan. Hon hade fått nys om det genom att Shopify var först med att erbjuda Klarna som betallösning utanför Sverige och kände att Shopify verkade vara ett bolag som var på tårna och väldigt snabba med nya lösningar och produkter. 

Själv fokuserade jag då mer på det finansiella och att bolaget skulle göra vinster så att de kunde dela ut pengar. Att istället mer fokusera på produkt och innovation var inte min grej, vilket gjorde att jag då också inte investerade i bolaget. Undra om jag ångra mig? 

Sedan har Shopify, likt andra snabbväxare, som Amazon alltid ansetts vara för dyrt hur man än räknar. Men om man tittar på bolaget utveckling från notering är det bara att inse att det har varit en framgångssaga trots att det alltid är för dyrt.




Efter att ha sålt av större delen av utdelningsportföljen i mars har jag sedan april utnyttjat många av techbolagens kursfall och börjat köpa in mig i bland annat Shopify, som numera är mitt näst största innehav. Jag valde den kanadensiska noteringen för att få lite valutaspridning. Shopify finns även noterat på NYSE om man hellre vill köpa i USD. 



En tillväxtmaskin


Nedan är ett axplock från Shopifys senaste investerarpresentation, där jag lyft fram de data som gjort att jag valt att gå in i bolaget nu i april. (Givetvis beror det också en del på att kursen pressades i utförsäljningen i covid-19 krisen).

  • Eko-system med 4 100 appar och 26 400 designers/webbyråer
  • Växte GMV (gross merchandise value) med 46% i Q1 2020 och mellan 2015 - 2019 ökade GMV med en CAGR på 67,4% 
  • Växte omsättningen 47% i Q1 2020 och mellan 2015-2019 växte omsättningen med en CAGR  på 66,5%.
  • MRR (monthly recurring revenue) för Q1 2020 landade på 55,4 MUSD och MRR sedan Q1 2015 - Q1 2020 växte med en CAGR på 50%
  • Innehar 5,9% av den amerikanska ehandelsmarknaden. Nummer 2 efter Amazon med 37,3% av den marknaden. På plats nummer 3 kommer Ebay med 5,7% av den amerikanska ehandelsmarknaden (data för 2019).

Hur lyckas man med detta? Det enkla svaret är bolagets "flywheel", ett hjul som när det väl kommit i rullning rullar snabbare och snabbare samt växer i storlek. Ett sätt att tänka är att se det som när man ska bygga en snögubbe och man först gör en snöboll som sedan rullas för att bli större och större. 



Från Shopify Investor Deck Q1 2020


Detta är precis på samma sätt som bland annat Amazon jobbar och en anledning till att de blivit så stora och framgångsrika. Shopify's modell är rätt så enkel. Genom att addera fler handlare till sin plattform uppnår man ett högre försäljningsvärde (GMV) som man tar en avgift på. Men för att lyckas addera och attrahera fler människor som vill öppna e-handel via dem gäller det att vara lyhörd för vad handlare vill ha. Och det är det är där som den tredje viktiga delen kommer in; "More Channels, Partners & Capabilities". 

Shopify Reunite


Det är just detta steg som gör Shopify så framgångsrika tror jag. Man är nämligen otroligt lyhörd för vad sina kunder behöver och vill ha. Sedan ser man till att ordna detta så snart som möjligt. På årliga Shopify Unite, en partner- och utvecklingskonferens, fokuserar man på teknikutvecklingen för den framtida e-handeln. Efter som man tvingades hålla den virtuellt, döptes den om till Reunite. 

Det är årets stora händelse och ofta här som man presentera en massa produktnyheter. Årets konferens gav följande nyheter:

Shopify Local Delivery app: Få dina varor levererade till en lokal utlämningsplats istället för att åka till något central utlämningsställe.

Shop Pay: En app där kunder kan följa sin order, hitta sina bekräftelser på köp, göra returer, få en snabbare checkout, där redan adress, betaluppgifter och övriga kunduppgifter finns lagrade. Något som snabbar på utcheckningen och ökar konventeringen.

Shopify Email: Istället för att använda en tredjepartslösning för att skicka nyhetsbrev mm, så är detta nu integrerat i Shopify's plattform, där handlarens logga, färger mm är förinstallerade. 

Shopify Balance: En dashboard där man som handlare lätt ska kunna följa utvecklingen för sin affär med olika typer av rapporter för försäljning, lager, betalningar mm.

Det viktigaste av dessa produktnyheter är att de ökar Shopify's "stickiness" både för handlarna och kunderna. Genom att se till att dessa funktioner finns inom Shopify's ekosystem blir det jobbigare att byta till någon annan leverantör och det ökar då möjligheten att både handlare och kunder stannar kvar då kundupplevelsen ökar. Återigen så snurrar bolagets Flywheel snabbare. 

Shopify Fulfillment Network: Detta var ingen nyhet på bolagets Unite-dag, utan Shopify erbjuder sedan tidigare snabba leveranser för de handlare som skickar mellan 10-10 000 order/dag. Men det som är nytt är att man nu jobbar med att bygga avancerade robotdrivna lager som snabbar på leveranserna ytterligare. Man öppnar även upp för handlare som skickar mer än 10 000 order/dag att få tillgång till detta. Genom att investera och erbjuda ett fulfillment nätverk använder bolaget sig av samma tänk som Amazon, som också insett att snabba leveranser är a och o när det gäller ehandel. 

Nedan bild summerar rätt så bra hur Shopify ser på sig själva. De tillhandahåller en plattform och det spelar sedan ingen roll vilken kanal eller enhet som du som handlare eller kund vill jobba med. Det finns där och skulle just den lösningen inte finnas där, ser man till att sätta upp det. 



Från Shopify Investor Deck Q1 2020

Nya partnerskap


Tidigare i april och maj har man annonserat nya partnerskap inom Shopify Marketing, med Pinterest och Facebook. Samarbetet med Pinterest innebär att Shopify's handlare kan skapa så kallade "product pins" av sina varor och på så sätt använda Pinterest som en säljkanal, som har 350 miljoner MAUs (genomsnittligt antal användare per månad). 

I fallet med Facebook innebär det att Shopify's handlare lättare ska kunna öppna en affär på Facebook och även kunna sälja sina varor på Facebook och Instagram, medan allt vad gäller lager, produkter, etc sköts via Shopify's plattform. Nu tror jag inte att Facebook tar över, utan ser det mer som en ny intäktsström då de kommer att ta en procent från handlaren baserat på försäljningen som jag har förstått det. Men Shopify får dock se upp, så att Facebook nu inte tar över. Shopify har plattformen med alla kopplingar etc medan Facebook har användarna, 2,6 miljarder MAUs.

Man har också ingått partnerskap med CoinPayments, som är världens största betallösning för kryptovaluta. Allt för att kunna erbjuda alternativa betallösningar för de handlare som vill erbjuda sina kunder att kunna betala med kryptovaluta. Sedan tidigare i år är också Shopify med i Facebooks kryptonätverk Libra

Att regelbundet följa Shopify's sida för produktnyheter ger en entydlig bild av att detta bolag är hungrigt och hela tiden fokuserar på att förnya och förenkla för både handlare och kunder. Den dagen som det blir stiltje här, får fungera som en varningsflagg för mig som har Shopify i aktieportföljen. 

Varför finns Shopify i min aktieportfölj?


När jag själv investerar i techbolag och främst det som växer kraftigt är det just produktbiten som jag tycker är viktigast att försöka förstå. Hur innovativa är bolaget, är det kunden i fokus till 100%, är det lätt att komma igång med företagets plattform och har man en produkt som är "sticky", det vill säga att det är jobbigt att byta när man väl valt produkten. 

I Shopifys fall är det inte direkt intressant att kolla efter P/E-tal, då bolaget fortfarande går med förlust. Istället är det fokus på tillväxt och innovation. Bolaget gör med jämna mellanrum nyemission av aktier för att finansiera sin fortsatta tillväxt. Fördelen är att man inte har någon större mängd skulder men antalet aktier ökar vilket späder ut ens ägande. Men under en tillväxtsfas föredrar jag det framför att dra på sig en massa skulder. 

Ser man till siffrorna, omsatte bolaget i det senaste kvartalet 470 MUSD och visade på en förlust om -31,4 MUSD, vilket ger en årlig förlust på cirka 125 MUSD. Kassan uppgick till nästan 1 BUSD per 31/3-2020, så det finns att ta av. Än är bolaget bara värt 90 BUSD och själv tror jag detta bolag har alla möjligheter att dubblas fler gånger om. Det är iallafall min tes och anledning till varför jag investerat i bolaget.  

Finns Shopify i din aktieportfölj?



fredag 15 maj 2020

IPO-aktuella Pexip in i aktieportföljen




I dessa tider är det inte lika enkelt att lyckas med IPO:er, men igår noterades norska Pexip på Oslobörsen. Själva IPO:n blev en succe och överteknades mer än 20 gånger. Bolaget har sagts vara en utmanare till amerikanska Zoom, men även Microsoft Teams och Google Hangout. Eftersom jag har konto hos Nordnet valde jag att vara med i IPO:n och lyckades få tilldelning. Något som jag inte trodde då den övertecknades så kraftigt. 

Jag har tidigare gjort en kortare vända i Zoom, men till skillnad från Zoom tycker jag att Pexip har en bättre teknisk lösning. Man erbjuder en egen-utvecklad plattform (Infinity), som antingen kan köras via en self-hosted cloudlösning eller som en on-premise lösning hos kunden. Cloudlösningen är helt kompatibelt med MS Azure, Google cloud, Amazon Web Services, eller andra privata och publika cloudlösningar. Fördelen för kunden med att de själva kan välja sin egna cloudlösning är att de äger datan, vilket är en viktig poäng ur ett säkerhetsperspektiv. Inte kanske så underligt att en av Pexips kunder är US Veteran Affairs (en amerikansk sjukvårdsmyndighet för krigsveteraner). 



Här hade (nu har de köpt ett säkerhetsbolag) Zoom ett stort problem, då man plötsligt routade videosamtalen via sin server i Kina. Rätt så känsligt, särskilt om du är ett amerikanskt bolag! I Pexpis fall använder kunden dess programvara/-plattform, men Pexip själva har inte insyn. En annan fördel är att deras api:er gör det fullt möjligt att integrera lösningen med flertalet olika produkter från diverse leverantörer. Med andra ord är deras produkt väldigt flexibel, vilket uppskattas av både användare och IT-avdelningar.  

Bolaget får huvudsaken av sina intäkter från en SaaS-modell. Totalt har man en årlig återkommande intäkt (ARR) på cirka 57 MUSD på rullande 12M. Sett till 2019 omsatte man 370 MNOK, med en gross margin på 95%, customer net retention rate på 99% och med ett resultat på 12,2 MNOK. 

Nu har Q1 2020 rapporten inte släppts än (kommer 27/5), men inför IPO:n har man släppt bokad ARR och den fortsätter att öka kraftigt som bilden visar.




Pexip säljer via ett globalt nätverk på cirka 300 resellers i 75 länder. Bolaget har en kundbas med över 3 600 kunder med användare i 190 länder. Nästan hälften av intäkterna kommer från kundkonton som överstiger 100 KUSD i ARR/år. Av kunderna har man cirka 15% av Fortune 500-bolagen, bland annat Spotify, Paypal, GE och Accenture. 

Noteringsfakta


Teckningskurs: 63 NOK
Sista teckningsdag: 12 maj
Första handelsdag: 14 maj
Minsta teckningspost: 167 aktier
Bolagsvärde efter notering: 5 861 MNOK (idag 8 663 MNOK)
VD:Odd Sverre Østlie
Styrelseordförande: Michael Sagen
Börs: Oslobörsen (OB Standard)

Ankarinvesterare


Anlendningen till att jag var med i denna IPO var mycket för att Tin Fonder var en av fyra ankarinvesterare. De tecknade 3,5% av emissionen. De övriga tre är Capital Research and Management company (16,3%), Wasatch Global Investors (14%) och DNB Asset Management (12,8%). Totalt tecknade dessa fyra nästa hälften av emissionen. 

Slutsats


Jag fick totalt 166 av de 400 aktier som jag ansökte om och när aktien igår noterades, öppnade de den upp runt 50%. Som högst var den uppe i 97 NOK, men stängde på 87,50 NOK. Själv fyllde jag på med ytterligare 234 aktier och har nu ett GAV på 78,90. Fortsätter aktien att utvecklas som under de senaste 5-6 åren och det här med att arbeta på distans blir mer av "standard" tror jag att detta bolag kommer att ha en väldigt fin resa framför sig. Jag är inte främmande för att köpa ytterligare aktier i bolaget.

Länkar