Avanza

Underrubriker

onsdag 8 maj 2019

Investor: Reflektioner från min första bolagsstämma




Jag har alltid tänkt att som investerare ska jag gå på bolagsstämmorna i de bolag som jag äger aktier i mer långsiktigt. Hittills har det aldrig passat med jobb och andra aktiviteteter. Men idag var jag på min första bolagsstämma någonsin. Nedan kommer mina intryck och reflektioner från stämman.

Som första bolag, fick det bli i mina ögon, ett av Sveriges verkliga klenoder, lett av Wallenbergarna i generationer. Bolaget var Investor.

Insläppet till stämman var 13;30 i hörsalen på City Conference mitt i Stockholm. Själv var jag på plats cirka tio minuter innan dörrarna skulle öppnas. Redan då var det fullt med andra aktieägare som väntade på att bli insläppta.

Kunde med en snabb överslagsberäkning inse att jag tillhörde dem som klart drog ned medelåldern på stämman. Något som också bekräftas när väl alla hade satt sig i den stora hörsalen. Det var helt klart mest pensionärer som satt i bänkarna.

Maten


En ofta uppskattad del kring det här med bolagsstämmor är vad för typ av mat som bjuds. Är det endast en slät kopp kaffe med torra kex eller är det mer av en kulinarisk upplevelse.

På denna stämma bjöds det på en tallrik med olika snittar, som var klart goda och uppskattade. Till det blev det en IPA istället för vatten. Kaffe fanns också att tillstå efter maten.



Investordialogen


Innan själva bolagstämman, hade Investor lagt till något heter "Investordialogen". Det är en timme där aktieägarna får ställa vilka typer av frågor de vill till ordförande och VD. 

Som novis på det här med bolagstämmor, trodde jag i min enfald att enskilda aktieägare skulle ta chansen att ställa frågor som inte faller inom bolagstämmans formella struktur och att man nu skulle kunna få en djupare inblick i det olika innehaven.

Men istället blev det en timme för alla vi som trånar efter våra "15 minutes of fame" och självklart måste man ha en "rättshaverist som saknar eget filter" bland alla 854 aktieägare som var på plats. 

Exempel på frågor var:

  • "Varför är den svenska kronan så svag och hade det varit bättre om Sverige valt att ansluta sig till euron"
  • "Jag har en affärside som jag tror att Investor skulle vara intresserade av"
  • "Det finns ett batteribolag (Northvolt) som Investor borde investera i, varför gör man inte det"
  • "Vad tror man om Trumps krig med Kina angående handelstullar"
  • osv...

Tyvärr gjorde detta att denna timme inte gav något särskilt matnyttigt. Dock är jag djupt imponerad över hur Jacob och Johan gång på gång svarade tålmodigt på alla dessa frågor.




Bolagsstämman


Själva bolagstämman flöt på bra enligt manus och med tanke på alla de förslag som valberedning och styrelse lagt fram till stämman redan i princip var "klubbade" då storägarna stod bakom dessa, var det mer en formsak att besluta och rösta om frågorna. 

Ordförande öppnade stämman med ett kortare anförande medan VD fick hålla ett längre anförande. VD Johan Forsell pratade ingående om Investors omvärld, hur man noggrannt följer trender för att hela tiden guida Investor och dess investeringar rätt. Mycket fokus lades kring hur digitalisering kommer att forma verksamheter och hur viktigt det är med kompetensutveckling i alla bolagen.

Ett välkommet inslag på stämman var när SAABs och SEBs ansvariga för Learning and Development klev upp på podiet och berättade hur de jobbar med att tillgodose att personalen kontinuerligt tillgodogör sig den kompetens som behövs för framtiden. 

Revisor Thomas Strömberg från Deloitte framförde vad och hur man har genomfört revisionen av Investor för oss aktieägare under det gångna året på ett väldigt lugnt och pedagosiskt sett. 

Självklart skulle Aktiespararnas representant också säga något. Det blev mest en del anekdoter om sparande och gamla minnen. Oklart vad det tillförde bolagstämman egentligen.

Förutom att det på bolagstämman skall fattas ett antal beslut enligt en fastställd dagordning, så är en av punkterna "Övriga frågor". Eller den obligatoriska delen då ett antal mer eller mindre begåvande frågor från aktieägare som saknar eget filter ställs eftersom personerna ser sin chans att göra sig hörda.  

Farsen från Investordialogen fortsatte alltså med fler frågor kring omvärlden, politik, valuta och så vidare utan att dessa var knutna till Investor. 

Med andra ord mer allmänt svammel om vad man läser om i dagstidningarna. Återigen svarade Jacob och Johan tålmodigt på alla lösrykta frågor. 

Bäst var nog ändå när en av aktieägarna lade fram förslag om att stämman skulle ge VD i uppdrag till nästa stämma göra en skriftlig utredning om varför man inte investerar i Afrika. 

Även frågan om "När kommer Annika tillbaka" får anses vara en höjdpunkterna i fjanteri. Torrt svarade Jacob att det från denne nog fråga Annika själv!

Utdelning

Investor stämma valde att rösta för en utdelningshöjning från 12 kronor till 13 kronor, där 9 kronor delas ut nu i maj och resterande 4 kronor delas ut i november. 
Syftet med att dela upp utdelningen är dels för att det underlättare kassaflödet men dels för att flera av Investors kärninnehav har valt att dela upp sin utdelning till två tillfällen.
Här var det dock en aktieägare som ifrågasatte uppdelningen av utdelningen då denne ansåg att det var att betrakta som ett räntefritt lån från aktieägarna till bolaget. 
Men med tanke på att det i princip är nollränta idag, så blir det inte någon större skillnad. Personligen gillar jag att få utdelningen uppdelat under året. 

Slutsats

Om man har chansen att gå på en bolagstämma tycker jag att man helt klart ska göra det. Man får en annan bild av att se och höra de som leder bolaget prata när det sker live. Att man sedan får dras med en drös obegåvade frågor verkar snarare vara regel än undantag. 
Efter att ha varit på Investors stämma kan jag konkludera att med Jacob och Johan vid rodret känns Investor som ett bolag som man bara ska köpa i och aldrig sälja. 
En aktie för byrålådan helt enkelt. De båda herrarna ger ett både sympatiskt, jordnära och påläst intryck.
Var du också på Investors bolagstämma? Eller har du varit på någon annan bolagstämma i år? Kommentera gärna på bolagen då din åsikt är viktig.

3 kommentarer:

  1. Kul läsning och tack för sammanfattningen! Har inte varit på någon bolagstämma men än att jag lyssnade in när Axfood hade sin, borde också börja gå på dem för omväxlings skull.
    Mvh, sparprofilen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Man får en annan koppling till sina innehav då.

      Radera
  2. Gillar din beskrivning! Googlade just om det lönar sig att gå på stämman (i år), iom att det även för mig är lite svårt med tider där man egentligen förväntas jobba!

    SvaraRadera