Avanza

Underrubriker

torsdag 23 maj 2019

Björn Borg: Första kvartalet 2019





I förra veckan kom Björn Borg med sin första kvartalsrapport för 2019. Björn Borg är ett av mina fyra kärninnehav i portföljen och jag har kontinuerligt fyllt på i det bolaget med fler aktier. Numera är det mitt näst största bolag och uppgår till 7,5% av aktieportfölj. 

Om man summerar utvecklingen för det första kvartalet 2019:


  • Koncernens nettoomsättning ökade med 11,2% till 188,2 MSEK, exklusive valutaeffekter ökar omsättningen med 7,1%
  • Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 53 MSEK, en ökning med 48,9%
  • Bruttovinstmarginalen minskade något till 56,8% från 57,1%
  • Rörelseresultatet uppgick till 18,5 MSEK, en ökning med 22,5%
  • Resultat efter skatt uppgick till 16,9 MSEK, en ökning med 13,4%
  • Resultat per aktie ökade till 0,67 SEK från 0,60 SEK


För att citera VD Henrik Bunge;

"Vi har aldrig omsatt mer under årets första kvartal och jag är extra nöjd över hur väl vår sportmodekollektion blivit mottagen, där vi till exempel ökar i vår egen e-handel med mer än 100 procent, drivet av både dam och herr."
Som aktieägare är det underbara ord att läsa från en VD full av självförtroende. Marknaden verkar också gilla det och aktien handlas nu till 29 kronor. Men när detta skriv har utdelningen på två kronor avskiljt så aktien är nere på 27,70 kronor.

Den stora ökningen under det första kvartalet är drivet av att företags sportmodekollektion gått mycket starkt tillsammans med övrig e-handel. 

Utvecklingen i de egna butikerna minskade under kvartalet, men med god kostnadskontroll lyckas man ändå vara mer lönsamma än förra året. Det tycker jag är starkt av bolaget och något som jag letar efter i de bolag som jag investerar i. Det är viktigt att kunna hålla i kostnaderna om utvecklingen går åt fel håll. 

Enligt bolaget behövs butikerna då de fyller en funktion i kombination med digital närvaro för konsumenten för att på så sätt skapa en enhetlig bild av varumärket. 

Jag har i för sig lite svårt att förstå vad det innebär, men jag tolkar det så att man som konsument även vill kunna se varorna på display i egna butiker för att få en annan känsla av varumärket än om man endast ser produkten på en internetsida.

De länder som gått starkast i kvartalet är Sverige och Holland, men bruttovinstmarginalen minskade något ändå. Om inte den svenska kronan försvagats så mycket mot EUR och USD utan hade varit oförändrad hade bruttovinstmarginalen istället ökat till 60%, vilket ger en mer rättvis bild över hur bolags marginaler utvecklas.

I kvartalet har man också planenligt ökat kostnaderna med 7 MSEK där man satsar mer på marknadsföring och personal. VD skriver själv att han kommer att fokusera ännu mer tid på e-tailers, egen e-handel och marknadsplatser. 

Det märks att bolaget har lyckats positionera om sig från att vara ett bolag som främst sålde underkläder och betalade en hög royalty till Björn Borg, till att bli ett bolag som profilerar sig som ett sportmodemärke och där man inte längre betalar royalty till Björn Borg för att använda namnet. 

Även om bolag nu slåss mot jättar som Puma, Nike, Adidas och Under Armour, tycker jag att det är en imponerande kursomläggning som bolaget har gjort. 

        Läs hela rapporten: Björn Borg första kvartalet 2019

Bolagsstämma


Tanken var att jag skulle varit med på bolagsstämman, men jag åkte på en förkylning så tyvärr blev det inget separat inlägg om det. Men när jag läste protokollet från bolagstämman noterade jag att man klubbat igenom en utdelning på 2 kronor per aktie genom aktiesplit och automatisk inlösen mot likvid för en av dessa aktier. 

Men det som jag tyckte var mest intressant är att man klubbat igenom ett nytt incitamentsprogram för ledningen som sträcker sig till från 2019 till 2022. Incitamentsprogrammet är knutet till ledningens årliga fasta lön för 2019 och ger upphov till kontant utbetalning om vissa mål uppnås. 

Om Björn Borgs aktie handlats till 35 kronor i en period av 100 icke sammanhängande dagar under 2020, 2021 och 2022, utgår 25% i bonus till varje person i ledningsgruppen. Den högsta nivån 160%, betalas ut om aktien handlats till 70 kronor i en period av 100 icke sammanhängande dagar under 2020, 2021 och 2022. Om den högsta nivån skulle betalas ut, innebär det en kostnad för bolaget på 28,52 MSEK inklusive sociala avgifter. 

Mina slutsatser


Redan i bolagets tredje kvartalsrapport från förra året tyckte jag att man kunde se en marginal- och resultatförbättring. Det var i samband med att man slutade betala för rätten att använda namnet Björn Borg. 

Jag tycker de följa två rapporterna går från klarhet till klarhet och nu omprofileringen till ett sportmodebolaget är helt rätt. 

Sedan tycker jag att det incitamentsprogram som klubbades på bolagsstämman är klart intressant och helt rätt. En titt på Börsdata ger att Björn Borgs 5 års genomsnittliga P/E-tal uppgår till 15,9. 

Applicerar man det på en kurs på 70 kronor ger det att vinsten ska öka från 2,50 kronor till 4,40 kronor. 

Om utdelningsandelen skulle fortsätta att vara som nu, skulle det också innebära en ökning av utdelningen från 2 kronor till 3,52 kronor. 

Det visar på potentialen för bolaget och varför Björn Borg är ett av mina kärninnehav. Idagsläget handlas Björn Borg till en direktavkastning om 7,2%, vilket är attraktivt och jag kommer helt klart att återinvestera min utdelning som kommer nästa vecka.

En liten notis som jag tycker är rolig är att VD inte avslutar sitt VD-ord med "Henrik Bunge, VD" utan som "Henrik Bunge, head coach". Så gör en person med självförtroende, det gillar jag!

Äger du själv aktier i Björn Borg? Eller hur ser du på bolaget och dess framtid? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är viktig.

4 kommentarer:

  1. Äger inga aktier i björn borg än. Blir lite fundersam över den höga direktavkastningen, den ligger i klass med vissa konsultbolag. Har de ett så stort överskott av kapital de inte behöver för t.ex. produktutveckling, expansion etc? Ett spännande företag även om jag inte kan klädbranschen alls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen. Jag tror att anledningen till den höga DA är helt enkelt att börsen drog alla klädbolag över en kam och skickade ned deras aktiekurser. Sedan gick ifs BB lite sämre när de betalade royalty för varumärket. Men sedan mitten av förra året har man ökat lönsamheten samtidigt som man stöper om bolaget mot att bli mer sportmode än underkläder. Detta har marknaden inte prisat in ännu. BBs 5-års P/E är 15,9 och nu handlas de till P/E 11-12, så det finns en del uppsida och då kommer DA att bli mer normal.

      Radera
  2. Bra skrivet! Björn Borg är ett av mina senaste tillskott till portföljen och jag hoppas att kursen kommer hålla sig häromkring så jag kan bygga upp en position i bolaget. Tråkigt att du missade årsstämman :( Vi kanske kan ta sällskap och gå på nästa års stämma? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :). Absolut kan vi dra på stämman tillsammans nästa år. Kanske även fler som äger BB som vill haka på?

      Så länge marknaden inte prisar in omstöpningen av bolaget till mer sportmode så lär du nog hinna köpa på dig. Väntar själv på att få utdelningen för att tanka lite mera aktier och hoppas att kursen håller sig runt 27.

      Radera