Avanza

Underrubriker

torsdag 21 mars 2019

Två nya IT-konsulter in i aktieportföljen efter försäljningen av Acando

För några veckor sedan kom CGI Nordic med, i mina ögon, ett generöst kontantbud på Acando. Med en premie på 44% kände jag att det var läge att sälja direkt. Sedan dess har jag känt att jag har saknat att ha ett IT-konsultbolag i aktieportföljen.

Fördelen med Acando var att de hade en bra spridning bland både branscher och typ av konsulter. Sedan hade jag ett anskaffningsvärde som gav en direktavkastning på över 5%, vilket inte gjorde saken sämre.

Med tanke på att bolaget höjt sin utdelning de senaste fyra åren och med en utdelningsandel på strax över 70%, fanns det utrymme för fortsatta årliga höjningar. Något som jag som utdelningsinvesterare strävar och letar efter när jag investerar i ett bolag.

Totalavkastningen för IT-konsulter 2014-2019
Källa: Factset, DI och grafik Lotta Ekström
Den stora risken med IT-konsulter, som många påpekar är att den största tillgången, personalen, går hem klockan fem varje dag.

Något strukturkapital byggs inte heller upp och löneökningar kommer att äta upp vinsterna i en högkonjunktur. Det låter ju inte så lockande kan man tycka.

Men om man tittar på grafen till vänster, har IT-konsulterna varit en bra placering de senaste fem åren, särskilt Knowit, Acando och Softronic. De tre bolagen har totalavkastat över 200% i jämförelse med SIXRX som avkastat strax över 60% under samma period.

Även om man jämför över en tio års period, har IT-konsulterna presterat bättre än börsen som helhet.

En annan fördel med IT-konsulterna är att i princip nästan hela kassaflödet kan användas till att delas ut, då man inte har behov att investera i anläggningstillgångar för att verksamheten ska fungera.

Det är oftast därför man ser att utdelningsandelen kan ligga nära eller ibland lite över 100% av årsvinsten.

HiQ är ett sådant bolag, där man delar ut strax över 100%. Men självklart i långa loppet är detta inte något som jag eftersträvar.

Jag tror att man behöver investerar en del av vinsten för att fortsätta att växa, dels genom att utveckla personalen, men även för att kunna växa genom förvärv.

Nu när jag inte längre har Acando är jag sugen på att ta in en ny IT-konsult, och då främst någon av de andra fyra bolagen i bilden ovan. Numera kan man se IT-konsulter som värdebolag med balanserad tillväxt, starka kassaflöden och höga utdelningar, vilket passar min aktieportfölj bra.

Jag gjorde en jämförelse av de fem bolagen i Börsdata baserat på nedan nyckeltal


Vid den jämförelsen känns Softronic och Knowit som det bolag som är mest intressanta. Sett över över fem år har de haft både en årlig vinsttillväxt och utdelningstillväxt som är klart godkänd.

Sedan skulle jag kanske önska mig att omsättningstillväxten var högre, likt Acandos. Vad gäller värderingen, tycker jag att P/E 17 är ok givet vinsttillväxten.

Jämfört med HiQ som jag också tittat på känns den mycket högre värderingen i kombination med lägre tillväxttal inte något som väger upp den högre direktavkastningen.

Här skulle det krävas att HiQs P/E-tal kom ned mot 16-17 för att jag skulle kunna tänka mig ett köp. Idag har jag därför tagit en position i både Softronic och Knowit, med avsikt att fylla på den över tid.

Vilken IT-konsult tycker du är köpvärd och varför? Kommentera gärna i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar