Avanza

Underrubriker

fredag 1 februari 2019

Januaris sparkvot och förändringar i aktieporföljen



Nu är januari månad slut och det är dags för att göra en sammanställning av förändringarna i aktieporföljen. Tanken  är att jag varje månad kommer att redogöra för mina köp och försäljningar av aktier samt vilka aktier som har delat ut och hur stor sparkvoten blev. Formaten kommer därför vara detsamma varje månad är tanken.

Månadens sparkvot


Räknat på månadens lön blev sparkvoten 31,6% för januari månad.

När jag räknar ut sparkvoten tar jag bara med det sparande som jag gör till min egen aktieportfölj. Sparande till barnen, ev amortering samt resekassa och husbuffert ser jag mer som en kostnad. Nu amorterar vi inget på våra bolån utan de pengarna får istället jobba i aktieportföljen. Hade jag tagit med dessa också, skulle sparkvoten blivit 38,6%.




Månadens köp i aktieportföljen


Denna månad har det varit en hel del aktivitet i portföljen. Dels är det helt nya innehav (vilka är markerade med "ny") och dels är det fortsatta köp i befintliga innehav som har legat bakom förändringarna. De köp som har gjorts är:

  • Abbvie (ny)
  • Apple (ny)
  • Beijer Ref
  • Björn Borg (ny)
  • G4S (ny)
  • Goldman Sachs BDC (ny)
  • Gränges (ny)
  • HiQ (ny)
  • Holmen
  • Investor B
  • Merck (ny)
  • Nordea
  • Novo Nordisk
  • Oncopeptides (ny)
  • Royal Dutch Shell B (ny)
  • SSAB B (ny)
  • Stora Enso R (ny)
  • Svolder
  • Volvo B (ny)
  • WP Carey (ny)


Månadens försäljningar i aktieportföljen


Försäljningarn har inte varit lika många. För att vara tydlig även med dem, så om jag valt att helt kliva ur ett innehav, så har jag markerat det med "ur". De försäljningar som har gjorts är:

  • Alibaba (ur)
  • Apple (ur, men in igen)
  • Holmen
  • Investor A (arbitrage)
  • Kone (ur)
  • Microsoft
  • Thule (ur)
  • Visa (ur)


Månadens utdelningar

Januari är ingen stor utdelningsmånad för mig, men lite utdelningar kom från några fastighetsbolag, nämligen

  • Corem preferensaktie
  • Klövern preferensaktie
  • Sagax D


Nu är också min aktieporfölj uppdaterad om man vill se hela mitt aktieinnehav.

Vilken blev din sparkvot? Vilka aktier har du handlat under denna månad? Kommentera gärna, då din åsikt är intressant.



8 kommentarer:

  1. Tja Stojko! Riktigt många nya aktier du tagit in! :) Hur många har du totalt?

    Mvh / Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit en del nu. Just nu är det 54 aktier och 1 fond.

      Radera
  2. Brukar bli 40% sparkvot varje månad.

    Trevlig blogg btw, har lagt till den i blogglistan på https://lekonomi.blogspot.com :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror nästan alla i bloggosfären har högre sparkvot än mig :) Men, det blir lite svårare när man inte alltid har frugan med på samma spår konsumtionsmässigt. Så jag har satsat mer på att försöka nå högre avkastning och spöa index.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det känns så. Själv sitter jag också och skruvar på hur jag kan höja den ytterligare :) Nu har jag tur att ha en sambo som har samma synsätt, men min exfru har det inte, vilket leder till olika syn på vad som är rimliga kostnader.

      Radera
  4. Stojko hur kommer det sig att du köpte tebax apple?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan tyckas märkligt att först kliva ur och sedan köpa in den igen. Anledningen är att jag ändrade synsätt på caset efter att ha lyssnat på ett av Jim Cramers avsnitt av Mad Money. I en intervju med Tim Cock svarar denne på en fråga från Jim om vad Tim vill att Apple ska bli ihågkommet för. Tim svara att han önskar att Apple bli ihågkommet för vad bolaget gjorde för hälsan.

      Mycket fokus ligger på att Apple ska sälja telefoner, men jag tycker att man saker att fundera på hur ska Apple kunna kapitalisera på den mängd kunder som de har. Jag tror helt enkelt att Apple kommer att utveckla sin servicedel och köpa in ett bolag inom Health och på så sätt få en helt ny affärsmodell. Med iWatch kan du i USA mäta EKG och blodtryck, tänk om man kopplar det till att du får billigare livförsäkring om du har en sådan, osv osv.

      Radera