Avanza

Underrubriker

onsdag 9 januari 2019

Snart dags för årets stora börsfest


Om några veckor inleds årets stora börsfest!


Årets stora börsfest för alla oss utdelningsinvestare inleds om några veckor. Det är då som bolagen kommer med sina bokslutskommunikéer.

Inte nog med att bolagen kommer med sin årsrapport, det är nu som det kommer avslöja sitt förslag till utdelning som stämman ska besluta om framåt vårkanten. Kommer det att bli utdelningshöjningar eller -sänkningar, hur går verksamheten, vad säger bolaget om framtiden är några av de frågor vi aktieinvesterare vill ha svar på.

Letar alltid efter den föreslagna utdelningen först


Först letar jag alltid efter den föreslagna utdelning från styrelsen. Som utdelningsinvesterare är det som är viktigast för mig i rapporten. En sänkt utdelning är en signal att bolagets vinst inte längre ökar och därmed en varningssignal till att jag behöver ta mig en funderar på om detta bolag fortfarande platsar i min aktieportfölj. Med tanke på att jag vill kunna leva på min utdelning, skulle en sänkning av utdelningen minska mitt kassaflöde och vem vill ha en lönesänkning?

Därefter läser jag igenom VD-ordet noggrant, letar efter tecken på hur VD tror att bolaget kommer att gå det kommande året och vad personen säger om marknaden som bolaget verkar på.

Castellum markerar starten på bokslutssäsongen 


Castellum kommer med sin bokslutskommuniké den 23:e januari och markerar starten på bokslutssäsongen. Vän av ordningen kommer nog att påpeka att det är några andra storbolag som rapporterat lite tidigare som Avanza. Men jag tror att Castellum är det bolag som väldigt många aktiesparare har in sin aktieportfölj. Om man läser på Twitter, verkar Castellum vara ett av de bolag som har en stor följarskara och som ger upphov till många visningar.

Dagen efter kommer Investor med sin bokslutskommuniké och jag hoppas att de levererar den klockan 08.15. De brukar vanligtvis vara tidiga, så håller tummarna att de är det i år också.

Men den stora strömmen av kommunikéer kommer först i början av februari och cirka tre veckor framåt. Det kommer att bli en utmaning att hinna med att läsa igenom rapporterna!

Några av frågor som jag vill ha svar på 


Utdelningshöjarna


  • Kommer Castellum och Hufvudstaden fortsätta sin svit från 1997 av att varje år höja utdelningen?
  • Kommer Investor att dela ut 13 kronor per aktie eller blir det en mindre höjning?
  • Hur mycket kommer bankerna att dela ut per aktie, särskilt Nordea och Swedbank? Blir det en direktavkastning på uppåt 9% i Nordea?
  • Kommer Telia att höja sin utdelning eller har allt gått åt till förvärv av Content?
  • Kommer Fortum att behålla sin utdelning även detta år?

Överraskningarna


  • Kommer Kindred att drämma till med en kanonrapport trots viss negativ inverkan av brittiska punden samt spelregleringen i Sverige
  • Ger Evolution Gaming analytikerna svar på tal med en kanonrapport som skickar upp aktien mot 700 kronor?

Ute ur frysboxen


  • Hur har Nolato påverkas av att försäljningen av plasthållaren till e-cigaretter har minskat? Vad säger de om framtida intjäning?
  • Nilörngruppens verksamhet tuffar på, men börsen verkar rata aktien. Fortsätter tillväxten och kommer börsen nu att få upp ögon för aktien?


Årets bubblare


  • Vad kommer Börje Ekholm att säga om den överraskande nedskrivningen på 6,1 miljarder i Q4:a rapporten?

Detta är några av de funderar jag har inför börsfesten 2018. Vilka är era funderar nu innan börsfesten drar igång på allvar? Kommentera gärna, dina funderingar och åsikter är uppskattade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar