Avanza

Underrubriker

tisdag 18 december 2018

Stuvat om i portföljen mot kvalite

Sedan börsen surnade i oktober har jag funderat och skruvat på portföljen. Utgångspunkten är en utdelningsportfölj bestående av olika byggstenar.

De byggstenar som jag jobbar med är:

  • Fixed income- här är de preffar och REITS som gäller, bolag som ger löpande utdelning månadsvis och som gör att jag kan köpa aktier kontinuerligt i portföljen
  • Kärn - Aktier som jag kan tänka mig att ha resten av livet 
  • Övrigt - Aktier i kvalitetsbolag, med starka balansräkningar och tillväxt både på omsättning, vinst och utdelning.
  • Tillväxt/Tech/Med - Här det det en blandning av rena tillväxtcase till stora etablerade läkemedels- och techbolag. Denna del ska uppgå till max 10% 

Men tidigare kände jag att saknade en aktieportfölj där jag kunde släppa fokus och den skulle sköta sig själv. Utdelningsmässigt har den gjort det, men kursmässigt upplevde jag att det var för stor volatilitet. Till stor del för att blocket Övrigt hade för få aktier i kvalitetsbolag. Därför har det varit en del rotation bland dessa bolag och bolag som Fenix, Nibe, Thule, Beijer Alma/Ref, SJR och Loomis har fått komma in. Ut har bolag som Pandora, Clas Ohlsson, Bilia gått.

Känner mig nu rätt så nöjd med portföljen och vilka bolag som finns i den per 17:e dec 2018 ser ni nedan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar