Avanza

Underrubriker

fredag 28 december 2018

Renodlingen av portföljen fortsätter

Källa: Pixaby
Innan julledigheten kände ett behov av att göra om i aktieportföljen mot aktier i mer stabila kvalitetsbolag. Detta visade sig vara klokt, även om dessa aktier ändå fått sig en släng av sleven. Börserna i USA har som bekant åkt berg- och dalbana under julen och likaså den svenska börsen. Igår hade jag hoppats på ett riktigt börsrally efter det att marknaderna på andra sidan Atlanten steg rejält. Men så blev inte fallet och därför har jag valt att fortsätta min renodling mot aktier i stabila kvalitetsbolag med utdelning.

Vidare så har jag också allokerat mer av kapitalet till aktier i bolag med högre utdelning. Anledning är att jag på sikt vill ha en plan B att kunna leva på mina utdelningar om så skulle behövas. Dock har jag försökt vara nogrann med att inte ha in en massa högutdelare bara för att, utan det viktiga har varit att dessa bolag åtminstone ska kunna behålla sin utdelning framöver. Vem vill råka ut för en utdelningssänkning?

Fortfarande jobbar jag med samma uppdelning av aktieportföljen som tidigare, i fyra olika delar. Men nu har fler bolag inom övrigt delen fått uppgå till cirka 1% av portföljvärdet och de andra, som är mer defensiva (ex Axfood) eller där jag tycker att marknaden missat dess "storhet" (ex Nilörngruppen, Kindred) fått uppgå till 2,5-4% av portföljvärdet. Sedan sålde jag aktierna i Storytel och Fortnox då jag inte tror att de har mer att ge. Istället parkerade jag likviderna i Xact Högutdelande.

Dök på ett bolag som heter Cibus Nordic Real Estate, som äger fastigheter som de i sin tur hyr ut till matkedjor i främst Finland (som Tokmanni, S-Group och Kesko). Bolag ger en utdelning på cirka 7,5% baserat på dagens kurser. Men mer om den aktien blir det i ett separat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar