Avanza

Underrubriker

torsdag 20 september 2018

Byte i portföljen

För ett tag sedan tog jag in Ocean Yield i aktieportföljen, efter att ha läst en hel del om den aktien på olika bloggar samt Hegnar.no. Jag tyckte att risk/reward för den var ganska aptitlig och med en DA på över 8% blev den ett tillskott till aktieportföljen. Många köper den aktien främst för dess utdelnings skull.

Dock tog köpte jag en mindre post aktier med tanke på att den 19 september skulle besked om Reliance Inc skulle utnyttja sin option och köpa det fartyg som de hyr in i 10 år. Nu blir inte så fallet och Ocean Yield kommer att ta en nedskrivning på mellan 0-50 miljoner USD i tredje kvartalet.

Ledningen kan ännu inte precisera hur stor nedskrivningen blir och med tanke på att kvartalet snart är slut känns det alldeles för osäkert. Sedan kom en stor del av intäkterna från uthyrningen till Reliance, vilket gör att jag känner att det kan finnas en risk för en sänkning av utdelningen. Något som skulle sänka aktien rejält. Därför valde jag att sälja hela mitt aktieinnehav idag och istället köpa in mig i Ramirent, som jag har haft under bevakning en tid.


Ramirent är ett finskt bolag som uthyrningslösningar till företag inom bygg- och industribranschen. Företaget har verksamhet i 10 länder i Europa och är en av de ledande bolagen inom maskinuthyrningsbranschen

Bolagets finansiella ställning gör att jag ser detta mer som en defensiv aktieinvestering som kommer att generera ett bra tillskott till aktieportföljen och sedan är det kul med utdelning två gånger per år, april och oktober.

Källa: Börsdata
Q2 rapporten visar på att 2018 har börjat starkt och nedan är ett utdrag från Q2 rapporten där VD beskriver utveckling samt att bolaget är väl på väg att nå sina mål 2020. 


Uppfylls detta så lär detta bli en bra aktieinvestering och med en utdelningsandel på 61% finns det utrymme för att fortsätta höja utdelningen i takt med att vinsterna ökar.

Kursen är nu nere på 6,74 EUR per aktie och tittar man bakåt de senaste två åren, är detta en nivå där aktien har vänt upp igen, så det känns som bra ingångsnivå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar