Avanza

Underrubriker

måndag 6 augusti 2018

Pandora vinstvarnar

Efter en härlig golfrunda kommer man hem och skummar igenom vad som hänt på dagens börs och kollade till aktieportföljen. När man trodde att Pandora skulle komma med en bra Q2:a om några dagar så har de släppt ett pressmeddelande efter börsens stängning att tillväxten kommer att bli 4-7% istället för 7-10% för 2018 i lokala valutor och en Ebitda-marginal om ca 32% mot tidigare förväntade 35%. En vinstvarning helt enkelt. Det förefaller som det är den kinesiska marknaden som spökar.

Nu kommer bolaget dock fortsätta att växa, vilket är bra. Men jag gillar inte detta och inte heller att man släpper detta efter börsens stängning. Det kommer nog att bli trångt i dörren imorgon bitti när många vill ut ur aktien. Minst 10% lär vi falla och frågan är om vi till och med ser 350 DKK snart? Ytterligare in smäll för aktieportföljen.

Det positiva är ändå att bolaget kommer att fortsätta sitt återköpsprogram, behålla sin aktieutdelning och med den låga värderingen i kombination med att bolaget ändå växer, tror jag att ändå att detta är ett turnaround case på några års sikt och kommer att tanka fler aktier.

Vad tycker ni om bolaget och hur skulle ni göra? Kommentera gärna i bloggen.

3 kommentarer:

  1. Jag hur länge velat köpa in mig i Pandora. Men tyckt den känts dyr. Nu tycker jag den börjar kännas rimligt värderad men kanske att den faller lite till. Jag vet inte. Hur tror du den går närmsta året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att sia om. Får de koll på Ebitda-marginalen tror jag att vi kan nog ha sett botten, men fortsätter trenden med lägre försäljning och marginal, är detta en aktie som man kanske ska hålla sig borta ifrån. Jag tror att de behöver byta VD och då tror jag de kan få snurr på det hela. De har en produkt som är perfekt för e-handel och om de pushar det ännu mer ser jag detta som en bra investering på,några års sikt.

      Radera
    2. Mm. Jag gillar produkterna men måste läsa på mig mer om aktien. Får se hur jag gör. Tack.
      Mvh PB?

      Radera