Avanza

Underrubriker

måndag 30 juli 2018

Veckan som varit - portföljen på ATH

Måndagen är snart över. Sitter på ett kontor där A/C krånglar, så det är uppåt 26 grader varmt och man är som ett våtomslag. Klibbar fast mot skrivbordet och tänker tillbaka på vilken vecka det har varit.

Förra veckan var minst sagt rapportintensiv. Nio av mina bolag rapporterade och det har blivit en hel del läsande för att sätta sig in i alla rapporter. Höjdpunkterna på året är helt klart när innehaven rapporterar!

Resurs kom med ytterligare en rökare. Bolaget fortsätter att växa och leverera och det är mitt största aktieinnehav. Belöningen blev mer än 10% upp av aktien samt att halvårsutdelningen höjdes med 10%. För de som är intresserade att läsa mera, skrev jag ett inlägg om det som ni kan läsa här.

Kindred tog jag en chansning på med tanke på dess historik och att Betsson levererat ett bra resultat, som fick den aktien att go bananas. Dock så hade marknaden redan prisat in detta i aktien, så trots i mina ögon en bra rapport, sjönk aktien rätt så bra. Men jag tycker det är ett bra bolag och köpte på mig lite flera aktier på rean.

Astra kom med en bra rapport och aktien ökade en del. Framtagandet av nya mediciner och kommande storsäljare verkar följa plan, vilket känns tryggt för mig som aktieinvesterare.

Bilias rapport togs emot positivt och aktien åker lite berg-och- dalbana på börsen. Värt att notera är att servicedelen går riktigt bra. Lite synd att den är så lite i förhållande till totalen, men jag gläder mig åt att den växer kvartal efter kvartal.

Bredband2 kom också med en bra rapport där man visar tillväxt, både på företags- och privatsidan. Men vinsten kom in lägre jämfört med föregående år, då man i nu satsar på ytterligare investeringar i fiber, vilket kommer generera intäkter längre fram. Som aktieägare känns det bra.

Förra veckan kom även Veoneer med sin första delårsrapport som fristående bolag. Omsättning kom in lägre och förlusten högre. Men tack vare Jan Carlsons positiva syn och att orderingången var mycket stark, så ökade aktien nästan 5%. Autoliv däremot, som kom med en fin rapport fick knappt något utslag på börsen. Men det känns bra att ha aktier i dels en kassako och ett framtida tillväxtbolag, så på det hela är jag nöjd.

Securitas har stått och stampat sedan jag köpte det, men den kvartalsrapport som de släppte var riktigt bra och slog analytikernas förväntningar. Bolag växte på alla marknader, särskilt den amerikanska där man växer snabbare än marknaden. Vidare så står nu säkerhetslösningar och elektronisk säkerhet för ca 20% av den totala omsättning. Aktien har gott från ca 141-143 kronor till nästan 160 kronor på mindre än en vecka!

G5 kom med en brutalt bra rapport och aktien ökade över 15%. Ett tag var det uppe i 503 kronor. Det festliga med G5 är att de verkar stiga massor när rapporten kommer och sedan så inleds en vinsthemtagning och aktien dalar igen. Fundera att nästa gång sälja av och köpa tillbaka om mönstret upprepas.

Portföljen stängde på ATH i fredag och efter allt läsande var det härligt att ge sig ut på en badutflykt med familjen. Älskar att bada från klippor och vi får iväg till Gålö klippor med matsäck och självklart en kall öl.

Bjuder på en liten stämningsbild från i lördags. Ibland vill man bara vara sig själv och njuta lite extra.

Ibland vill man bara njuta en stund med en Norrlands Guld



2 kommentarer:

  1. Kul med ATH!
    Hoppas det fortsätter. Ska bli spännade att se vad som händer på börsen till hösten och vintern.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
  2. Tackar. Det känns som om strategin jag följer fungerar bra och passar mig. Skönt med en portfölj som sköter sig själv på ett sätt. Hoppas att utdelningsbolagen får en typisk uppsving som de brukar mellan oktober och Q4-rapporterna.

    SvaraRadera