Avanza

Underrubriker

torsdag 26 juli 2018

Varför gillar marknaden inte Europris?

En del av min placeringsstrategi går ut på att investera i aktier som kan upplevas som tråkiga, men vars verksamhet ändå är nödvändig. Exempel på den typen av verksamheter är energi och mat. Det händer kanske inte så mycket i den typen av bolag, utan de tickar på och man behöver inte slaviskt följa dem dagligen utifall något negativt skulle inträffa. Ofta är denna typ av bolag även kassakor och för en utdelningsinvesterare är detta mumma.

I vårt grannland Norge har jag hittat ett bolag, som kvalar in på den beskrivningen. I detta inlägg kommer jag att göra en aktieanalys av bolaget. Namnet på bolaget är Europris och är som vårt svenska ÖoB (nu har Europris även köpt 20% av ÖoB). Europris säljer allt ifrån mat till diverse prylar/saker och kännetecknet är att dessa saker är åt det billigare hållet.

Om man tittar på den finansiella utvecklingen så har bolagets omsättning gått från 2,7 miljarder 2012 till 5,5 miljarder 2017. Det första halvåret har, jämfört med föregående år börjat bättre och man har ökat omsättningen med 4,6% genom att fortsätta med att öppna nya butiker. Smolket i bägaren är att lika för lika tillväxten bara var 0,6%. Dock har man lyckats med att öka vinstmarginalen lite, vilket jag tycker är positivt. Q2 2018 rapporten hittar ni här som ger mer information än vad jag belyser i detta inlägg.

Bolagets utveckling

Källa: Börsdata
Nu under andra halvåret kommer man att rulla ut sin e-handelsatsning i större skala och sedan går bygget av det nya centrallagret enligt plan och det beräknas vara klart under 2019. I juni köpte man också 20% av ÖoB från Runsvensgruppen för att skapa en stark nordisk spelare på lågprismarknaden. För mer information se bolagets presentation här.

Bolagets nyckettal

Om man tittar på bolagets nyckettal, tycker jag det är klart starka papper de visar upp.

  • P/E: 8,8
  • DA: 8 %
  • P/S 0,64

Källa Börsdata
Ett bolag som ger mig en DA på 8%, återköper aktier, växer i en bransch som tillhandahåller produkter som alltid kommer att efterfrågas och som har flera intressanta investeringar på gång, som jag tror kan generera stora framtida intäkter och synergier är klart intressant och köpvärt. Att bolaget också fokuserar på att bli ett omnikanalföretag gillar jag också.

Dock verkar marknaden vara av en helt annan åsikt eftersom aktien har gått ned med 35% och själv ligger jag back 18% på min aktieinvestering (oaktat den utdelning som jag fått). Men jag är helt klart contrarian här och ser detta som ett bra tillfälle att fortsätta fylla på med fler aktier i samband med mitt månadsparande.

Men jag är nyfiken på vad ni läsare tror är anledningen till att marknaden inte gillar/tror på denna aktie? Kommentera gärna i bloggen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar