Avanza

Underrubriker

tisdag 31 juli 2018

Så blir du en egen bank

I december 2016 stoppade jag in 10 000 kronor hos Lendify. Lendify är crowdfunding kan man säga, men där du med kan välja att låna ut 100 kronor och uppåt till personer som behöver låna pengar. Dvs du köper dig en andel i den personens lån. Det som är nytt är att Lendify har startat en andrahandsmarknad där man kan köpa och sälja låneportföljer.

Av de 10 000 kronor som jag investerade har jag valt att ha båda typerna av investeringar, dels där Lendify automatiskt investerar i nya lån (Autoinvest) och dels där jag själv investerar i lån (manuellt). Den ursprungliga fördelningen däremellan var 80/20.

Hittills har jag fått 12,82% avkastning på investerat belopp och årsavkastningen i år är 7,22%.


Nu har jag valt att ta hög risk då det är ett begränsat belopp och jag vill testa hur tjänsten fungerar. Som bilden nedan visar så har jag en störrre del i lån som har högre risk (kreditklass D-F) och lite längre löptider.


Idag valde jag att testa andrahandsmarknaden genom att köpa på mig 5 nya konton. Totalt investerade jag lite över tusen kronor av det som jag hade tillgängligt på mitt autoinvestkonto. Löptiden var från 72-120 månader och riskklasserna C-D. Priset jag betalade var 101-102% av nominellt belopp. Jag tror nog att jag kommer att fortsätta att köpa på mig konton för de återbetalningar som jag får. Nästa steg blir att slå ihop de 6 autoinvestkontona till ett och samma konto. Det blir lättare att administrera.


Det jag gillar med Lendify är att man får chansen att vara sin egen bank. Nackdelen är väl att trots andrahandsmarknaden kan det nog vara svårt om man vill snabbt sälja sina konton. Jag tror inte att denna ännu är så likvid som till exempel aktiemarknaden.

Vad är din uppfattning av Lendify? Hur tycker du andrahandsmarknaden fungerar? Kommentera gärna i bloggen.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker Lendify funkar in åt helvete bra, ursäkta mitt språk. Allt är så enkelt och trivsamt samt att du lättsamt ser din avkastning bli större och större med tiden. Just nu har jag ca 30.000 kr investerat.

    Tack för ett informativt inlägg :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv. Kul att höra att det fungerar så bra. Det blir nog att kanske investera lite till i Lendify på sikt tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag har en liten summa i Lendify också. Är nöjd. Hoppas bara företaget i sig kan vända till vinst snart. Tycker de gör lite för stor förlust men antar att det ska vara så i tillväxtfasen.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner själv att just det gör att jag inte ännu vågat satsa mer än 10 K i Lendify.

      Radera