Avanza

Underrubriker

söndag 22 april 2018

Vilken vecka det varit

Vilken härlig vecka för inte säga helg det har varit. Nya utdelningar har trillat in i aktieportföljen från ett antal bolag. Dessa har satts i arbete genom nya aktieinvesteringar i bolagen i aktieportföljen. Efter att ha följt AAK, Autlov och Diös, slog jag till slut till och började bygga aktieposition i dessa fina bolag. Jag har länge funderat på att ta in dem i aktieportföljen, men det har aldrig blivit av riktigt. Lärdomen är att om du gjort din aktieanalys och du tror på bolaget, vänta då inte med att köpa in dig. Kvalitetsbolag blir inte billigare! Men bättre sent än aldrig är en liten tröst i alla fall.

Sedan kom det en del intressanta rappoter denna vecka. Castellum och Hemfosa tuffar på bra och det känns inte som att fastighetskrisen, som tidningarna skriver om, har påverkat de fastighetsbolag som har kvalite i sin portfölj. Återigen, visar det sig hur viktigt det är att satsa på aktier i bolag med bra bestånd.

Men det roligaste var Evolution Gamings rapport, som blev en rejäl näsbränna för vissa analytiker och tyckare som hade skrivit ned bolaget rejält cirka tre veckor innan kvartalsrapporten. Vilken seger för Evolution Gaming, som inte alls gick så dåligt som dessa analytiker velat göra gällande. Återigen, gör analysen själv och tro på dig själv. Vill du läsa mer om Evolution och deras rapport, kan du läsa det i detta inlägg som jag skrev. Även Telia gav ett bra besked inför 2018 och steg ordentligt.

Skönt uppsving i aktieportföljen med andra ord. Apropå sving, tog jag och min yngsta son grönt kort förra året, eftersom den äldsta sonen redan ett. Jag tänkte att det kunde vara ett kul sätt att umgås alla tre. Målet för i år är att komma ned till 36 i handicap och på så sätt få ett officiellt handicap.

Det har blivit mycket golf denna veckar. Vi spelat onsdag, fredag. lördag och söndag. Nu är resan mot 36 på gång kan man lugnt säga. Idag blev det till och med tre pass på Mälarö GK. Jag och yngsta grabben tränade chippar i 1,5 h innan lunch. Åkte hem och åt. Vilade någon timme eller två. Drog tillbaka till golfbanan för att köra två-tre rundor på korthålsbanan. En sak som jag inte riktigt förstått är hur man ska räkna ut hur många extra slag som man får. Slopetabellerna som visar det slutar på 36 i handicap, men vi har ju 54.

Innan korthålbanan, gick vi upp till shopen för att få det förklarat. Helt plötsligt hade jag betalat greenfee för 9-hålsbanan. Vi hade 12 minuter på oss tills det var vår tur att slå ut. Bara lägga benen på ryggen och köra iväg till nästa parkering. Det var dåligt skyltat för stressade människor , men fick tag på några som stod och puttade på något hål där det skulle vara. Med andan i halsen frågade jag vart startar hål 19? Eftersom det inte är helt torrt än i markerna, lyckades jag givetvis blöta ned skorna rejält. Men som tur var, var vi på rätt plats.

Dock kan jag inte rekommendera att när man spelar på en riktigt bana för första gången att man gör en sådan här spontanstart. Det var lite svårt att med hög puls fokusera på utslaget. Men det började i alla fall bra. Sedan föll det. Mitt stora problem är att jag inte lärt mig att slå långt eller att få in svingen hundraprocentigt. Men det var kul och nu ser vi fram emot nästa gång vi ska ut och slå.

Efter middag kände vi, varför sitta inne och glo på TV eller padda? Bättre att vara ute i det fina vädret och återigen bar det iväg till golfbanan. Denna gång övade vi på driving range i ca 1,5 h. Nu är både kropp, huvud och armar slut och man lär somna ovaggad ikväll.

Hur har er vecka och helg varit? Är det någon av mina läsare som spelar golf och som kan dela med sig av tips på hur man utvecklas inom denna sport? Kommentera gärna på bloggen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar