Avanza

Underrubriker

onsdag 18 april 2018

Så skapar du en aktieportfölj som dina barn känner till.

Jag fick en kommentar från Börsjägarcoachen på Twitter om mitt inlägg hur jag får mina barn intresserade av aktier. I korthet så har han skapat en aktieportfölj åt sina barn med aktier som de känner till. Tanken är att de på så sätt lättare ska få upp ett intresse kring det här med aktier. Aktiepappa är en annan profil som pratar om hur han valt aktier åt sitt barn. Stefan Thelenius är en tredje profil, som låter sina barn välja månadens aktie att spara i. Sedan har Joel Bladh skrivit en hel del om det i sin bok "Bygg en förmögenhet - Fixa familjens ekonomi". Dock har jag inte hunnit läsa den än.

Det fick mig att fundera över, om man skulle skapa en aktieportfölj med bolag som barnen känner till, hur skulle den då se ut? Jag gick igenom bolag som du kan handla antingen via Nordnet eller Avanza med min yngsta son och han kände till följande bolag, vilket får ses som en bruttolista:

Adidas
Amazon
Apple
AstraZeneca
Bahnhof
Bilia
Björn Borg
Boozt
Clas Olsson
Cloetta
Coca-Cola
EA Sports
Electrolux
Handelsbanken
H&M
ICA Gruppen
Kopparbergs
LeoVegas
Microsoft
McDonalds
MTG
NCC
Netflix
Nordea
Pepsi
SAAB
SAS
SEB
Securitas
Skanska
Sportamore
Storytel
Spotify
Swedbank
Tele2
Telia
Volvo
Walt Disney
Zalando

Av alla dessa bolag har jag valt ut följande aktier som kan vara som en starten till en aktieportfölj till ditt barn om du inte vet vad du ska välja för aktier:

Utdelningsaktier                        Tillväxtsaktier                           
AstraZeneca                                 Amazon
Cloetta                                          LeoVegas
Electrolux                                     Sportamore          
ICA Gruppen                                Storytel
Skanska                                      
Swedbank
Telia

Med tanke på att Amazon kostar cirka 1 500 USD per aktie, kanske man inte har råd att köpa en aktie, då kan man välja någon annan aktie som man tycker verkar bra i listan.

Vilka aktier tycker du borde vara på listan? Vilka aktier skulle du välja? Kommentera gärna på bloggen.

1 kommentar:

  1. Tja,

    Gjorde lite research på google om fler bolag till barnportföljen nu när jag fått tillskott och höjt månadssparandet till barnportföljen, hittade hit ett år senare och såg att mitt namn var högst upp, roligt:p

    Jättebra lista med bolag, känns som jag inte behöver leta vidare så mycket mer :)

    ha en trevlig påsk

    SvaraRadera