Avanza

Underrubriker

onsdag 4 april 2018

Rensa hemma och tjäna pengar

Tanken var att nu under påsken skulle jag bara ta det lugnt. Passa på att läsa ikapp alla de intressanta blogginlägg som man inte riktigt hunnit med och lyssna igenom ett antal poddavsnitt som man heller inte hunnit.

Men, som ni som följer mig vet, ska jag bli sambo framåt sommaren och då gäller det att ha rensat av de saker som man inte längre vill ha, inte behöver eller inte kommer i för den delen. Jag följer en del bloggar som skriver om minimalism och inser att man har på tok för många saker. Saker som aldrig används. Genom att sälja av dessa saker kan jag få lite extra sidoinkomster som jag kan lägga på att investera i fler aktier.

Några exempel är, 3 små kastruller (räcker med 1), 20 urtvättade t-shirtar som är bra att ha när man jobbar med huset (hittills inte rört dem på 5 år och lyckats jobba med huset ändå), X antal skjortor som inte passar (men jag kommer ju att gå ned i vikt igen och även om jag skulle göra det behövs inte alla), 7 par byxor som inte längre passar (samma som med skjortorna), 6 osthyvlar (jobbigt att diska...), 5 set med cykelkläder (jobbigt att tvätta) osv.

Så nu har projekt utrensing påbörjats för Stojko Invest. Hittills sålt en skänk, en receiver, en blu-rayspelare, golvhögtalare, cykel (1 av 2). Det blir en bra sidoinkomst till min privatekonomi och en del av det ska in i pengamaskin och nya aktier ska inhandlas. Cykeltrainer, skor och transportväska är också på gång. Det blir en del sköna slantar som trillar in till aktieportföljen.

Även lagt ut en massa skjortor på Tradera som inte längre passar (de har bara hängt i källaren i ca 2-3 år).

Trots att det är jobbigt att rensa och lägga ut annonser, så är det väldigt befriande att tillgodogöra sig yta. Sedan är det kul om en saker kan vara till nytta och glädje för andra personer. Tanken är att när jag är klar ska jag ha de saker som jag verkligen behöver och använder. Vi får se hur långt jag kommer.

Hur tänker ni kring mängden saker som man behöver? Samlar ni också på er en massa onödigt? Kommentera gärna i bloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar