Avanza

Underrubriker

tisdag 3 april 2018

Affiliatelänkar - mina tankar kring det

Inlägget nnehåller affiliatelänkar


När jag började med bloggen funderade jag en hel del på det här med att eventuellt ta in reklam på den. På ett sätt tycker jag det är fruktansvärt irriterande med reklam som dyker upp överallt när man försöker läsa inlägg på olika bloggar. Samtidigt är detta en blogg om bland annat passiv inkomst och jag vill ju dela med mig av saker till er läsare som jag själv använder och tycker är bra. 

Därför har jag bestämt mig för att börja använda affiliatelänkar i de blogginlägg där de fyller ett syfte och samtidigt ger de mig förhoppningsvis lite extra sidoinkomster. Och jag vill vara helt transparent om detta med dig som läsare.

Tidigare har jag länkat med vanliga länkar och det kommer jag att fortsätta med. Tanken är att du som läsare inte ska känna dig besvärad eller irriterad över affiliatelänkarna eller reklam på sidan. 


För er som inte vet, är affiliatelänkar länkar som kan spåras var dom kommer ifrån, vilket gör att företag kan se var trafiken kommer ifrån till deras webshop. Att få trafik till sin sida har ett värde för företag och därför betalar de en viss ersättning för att kunna få potentiella köpare, vilket blir till sidoinkomst för mig som bloggare.


Vad blir skillnaden för dig som läsare? 

Allt kommer att se ut precis som vanligt förutom att ni kommer mötas av texten "inlägget innehåller affiliate-länkar" högst upp till höger av inlägget. Jag kommer också att skriva "(affiliatelänk)" efter länken i texten så att det blir klart och tydligt.

Jag har valt att registrera mig på Adtraction, som är ett affiliatenätverk, då jag tycker att de har samarbete med bolag som jag själv handlar ifrån och på så sätt kan stå för. 


Kommentera gärna på bloggen hur ni känner inför att jag börjar med reklam och jag skulle bli tacksam om ni säger till om bloggen blir oläslig pga detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar