Avanza

Underrubriker

fredag 16 mars 2018

Så gör du en snabb och god lunch


Lunchträningen är avklarad. Det blev 5 km på löpbandet nere i källaren. Eftersom jag jobbar hemma idag tänkte jag att jag skulle passa på och gör egen pizza och spara en krona samt få en mycket godare pizza.

Ni som börjat att följa mig på bloggen vet att det normalt sett är min soon-to-be sambo som står för matlagningen. Men idag tänkte jag freebejsa lite i köket.

Ett av vinerna som jag tipsade om igår (läs inlägget här) skulle passa bra till just pizza, så då tänkte jag att varför inte göra egen pizza hemma, vilket också blir min lunchtips. Nu kanske ni undrar om pizza är bra att äta just efter ett träningspass? Ja, Sherlock, det kanske inte är det uppenbara valet, men det är gott!

Denna gång fuskade jag lite och köpte färdig deg på Willy's, där jag även köpt alla andra ingredienser. Willy's ägs av Axfood och på så sätt gynnar jag min placering i det bolag. Totalt sett blev denna pizza billigare än om jag köpt motsvarande på en pizzeria, så #sparadkrona på den!

Vad gäller pålägg så tar man självklart vad man vill och har hemma. Själva degen fyller en hel långpanna, så den är helt klart lagom till 2 personer och man har sallad till vid sidan om. Har man barn är det toppen att låta dem vara med och göra sin egen pizza. Plus du slipper allt velande om vad de vill ha och inte ha om du åker till en pizzeria med dem.

Börja med att sätta på ugnen och det ska vara 200 grader. Själva pizzadegen ska vara framme minst 10 minuter innan man börjar och tar man fram degen samtidigt som ugnen sätts igång så blir det ganska lagom att börja skapa sin pizza med det man vill ha på.

Till min pizza använde jag följande ingredienser:

  • Pizzadeg från Willy's
  • Tomatpuré
  • Hushållsost
  • Gorgonzola
  • En röd chilipeppar
  • En näve färsk bladspenat
  • Salami


Ett tips är att ha alla saker framför dig när du lagar. Jag höll på att glömma gorgonzolan, vilket var det jag absolut ville ha på pizzan. Det hade inte blivit riktigt samma upplevelse om jag upptäckt fadäsen när pizzan var klar.

Efter ca 15-20 minuter är den klar. Jag kan säga att kombon hemmagjord pizza efter ett träningspass med ett glas rödvin var klockrent och en bra start på en fredag.

Vad är era bästa lunchtips? Kommentera och dela gärna med er i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar